Tehokkain luontaistuote painonpudotukseen. Pudota jopa 19kg!

Pitkän dieetin aikana lisäravinteet tulivat tutuiksi. Purkkia ja purnukkaa on tarjolla joka lähtöön. Ja monenlaista onkin tullut testattua lisätehojen tai parempien tulosten toivossa.
Ei ihme, että fitness-urheilu herättää monille mielikuvan shakeria heiluttelevasta punttipirkosta, jolla on erilaista pulveria litkua, pilleriä ja kapselia jokaiseen päivän hetkeen. On latausjuomaa ennen treeniä, on aminohappojuomaa treenin aikana, on aminohapposuperfoodlitkua treenin jälkeen ja siihen päälle vielä palautusjuomaa, että saadaan proteiinia kehoon ja anabolinen ikkuna hyödynnettyä. On aamuprotskut, iltaprotskut, yöprotskut. Ja parit väliprotskut kaupan päälle! Näin on hyvä! Eikä kammottava katabolia iske ja tuhoa vaivalla pumpattuja gluteus maximuksia.

pläts

Urheilijoilla lisäravinteet ovat monesti varsin perusteltuja ja varsinkin lajissa, jossa dieetataan, jopa välttämättömiä. Dieetillä kun voi olla jopa mahdotonta saada ruoasta kaikkea tarvitsemaansa, jos halutaan säilyttää lihasmassa, mutta pitää painon lasku miinuksen puolella.

Olen itsekin joskus ajatellut muskelinkasvatusmaniassani, että more is more, mutta sitemmin luopunut tästä ajatuksesta. Ja etenkin, kun puhutaan  tavallisesta kuntoliikkujasta tai painonpudottajasta, ei lisäravinteiden merkitystä kannattaisi korostaa liikaa.

Mutta mikä sitten palvelisi parhaiten, kun tavoitteena on pudottaa painoa? Mihin pennosensa kannattaa ensimmäisenä syytää, jotta saisi kilot karisemaan? Kannattaako ottaa myyjän suosittelema vain 240e arvoinen starttipaketti, joka sisältää kaikki parhaimmat kapselit painonpudotusta tukemaan?

mietipä
Fok It

Ja ennen kaikkea: Kuinka itse sain sen 19kg normaalipainon sisällä nipistettyä pois?

Minäpä kerron!

Kyseessä on luonnontuote, joka on todella edullinen.

Se kulkee mukana ilman smart-shakereita tai pilleridosetteja.

Se on jotain niin ysäriä, kasaria, kuin 2000-lukuakin.

Vaatii päällekytkemistä. Etenkin perjantai-iltapäivisin, nälkäisenä kauppareissuilla, juhlissa kermakakkujen äärellä ja silloin, kun huvittaisi lähteä liikkelle.

ITSEKURI.

Voi mikä suuri yllätys!

Odotit jotain todella raflaavaa, mutta eikä mitä, täällä oli vaan tällaista perustympeää ja moneen kertaaan jauhettua itsekuri-soopaa. C’mon. Ollaan 2000-luvulla ja ihminen on käynyt kuussa ja keksinyt mutakakun. Mutta ei mitään takuutoimivaa pilleriä saati luontaisuotetta, jonka avulla laihtuisi hetkessä Victoria Beckhamin mittoihin?

Sori. Oon tässä mielessä hieman tylsä ja old school.

Kun on supertrendikkäästi personal trainer ja vielä peräänsä vilautellut fitness-kilpailuissa, saa helposti leiman terveysfriikkinä, jonka päässä raksuttaa jatkuvasti vain terveellisiä ajatuksia, wellnessiä, fitnessiä, parsakaalia, kanaa ja riisiä. Sellaisen ihmisenhän on ihan pakko olla jotenkin hullulla itsekurilla varustettu terveysnatsi. Luonnostaan.

No. Voin kertoa, että en ole itse ollut koskaan mikään parsakaali-koppalakissa heiluva ihminen, joka kieltäytyisi tarjotusta kakkupalasesta tai jättäisi buffetissa jonkun ruokalajin testaamatta. Minulle ruoka maistuu. Ja niin maistuvat herkutkin. Vatsani on osoittautunut täysin pohjattomaksi ja syön raavaat miehet helposti pöydän alle. Try me! Minä pidän ruoasta ja ruokailemisesta. Ja minulle ”hyvin” syöminen tarkoittaa ennen kaikkea sitä, että saan vatsani täyteen.

Tiedän hyvin, miten suuri stressi vaikuttaa. Onnistuinhan itsekin eron jälkeisen bailauksen ja bulkin yhdistelmällä turvottamaan itseni normaalipainon ylärajoille. Tiedän siis hyvin, miten huomaamatta ne kilot voivat vyötärölle jumahtavat, kun päässä pyörii sata asiaa ja stressaantuneena ahtaa napaansa juuri niin paljon, kuin vain uppoaa ja kulauttaa parit siiderit päälle hyvässä seurassa. Burps.

 B2139

On ahdistavaa olla vartalossa, jossa ei viihdy. Koko ajan tukala olo. Vaatteet puristavat, valokuvissa oleva henkilö ei miellytä silmää ja olo tuntuu kehnolta.

Ensin iskee harmistus ja ahdinko. Miten päästin itseni tähän kuntoon? Sitten iskee vimma tehdä  tilanteelle ÄKKIÄ jotain!! Nyt vaan nopeaa pikakonstia kehiin. Kaikki hiilarit pois? Kaikki ruoka pois? Mites nämä nesteenpoistajat, rasvanpolttajat, kultapiiskut sun muut? Olisiko niissä apu? Nyt äkkiä jotain että saa lanteilta sentit pois!!!

Mutta eikä mitä. Pikakonstit saa suosiolla heittää roskikseen.

Ei ole mitään järkeä aloittaa kitudieettiä, jonka aikana on koko ajan nälkä. Ehkä kivasti lähtee pari kiloa nestettä, ellei heti sorru ahmimaan leipäpussillista.  Ei ole sen järkevämpää yrittää aloittaa jotain fitness-ihmisen parsakaali-dieettiä ja totaalista ruokavalioremonttia, jossa poistetaan puolet ruoka-aineista ja imeskellään vain sitruunankuoria ja syödään nimiltään täysin utopistisia ruoka-aineita, jotka huuhdotaan alas leipälävestä pakuriteen ja itkun kera.

Kuten jatkuvasti toitotetaan: painonpudottamisen ja hallinnan on oltava osa elämää. Ei mikään hetkelliseen kuuriin tai ruokavalioon perustuva ratkaisu, jos mielii saada pysyviä tuloksia.

Itselleni painonpudottaminen oli aluksi helppoa, koska peruselämäntapani ennen pullahtamista olivat terveelliset. Treenasin, söin terveellisesti. Ei tarvinnut opetella mitään uutta ja siksi olikin helppoa palata  ruotuun. Ja paino lähtikin laskuun rytinällä. Pois jäivät kaikenlaiset herkut aina kuohuviinistä karkkeihin. Ja sieltä se tuttu painolukema taas alkoi löytyä.

IMG_4858[1]

Eikö minun sitten tehnyt enää mieli karkkia? No tottakai teki. Mutta minulla oli tavoite, johon pääsemiseen karkit eivät kuuluneet. Ei se karkittomuus ollut kivaa tai helppoa ensimmäiseen viikkoon, kun oli päivittäin tottunut pupeltamaan jotain makeaa, mutta kahden viikon jälkeen sokerikoukulle oli pistetty stoppi. Sitä ennen tarvittiin vain hampaiden yhteenpuristamista ja päätös pysyä itse asetetuissa tavoitteissa.

So happy I could die <3

 Jo muutamilla viilauksilla esim hiilihydraattien sijoittelussa sekä ravintoaineiden jakaumassa saadaan aikaan hyviä tuloksia. Erilaisilla kuureilla hommasta saatetaan tehdä hankalaa ja epämieluisaa jo heti alkumetreillä. Koita nyt siinä sitten paastotessa tai pussikeittoa särpiessä miettiä, että jes, tämä johtaa johonkin! Kyllä on itsekurille käyttöä… Kun vaihtoehtona olisi monipuolinen ruokavalio, joka on räätälöity omaan makuun sopivammaksi. Toki ilman kampaviinereitä. Kumpikohan johtaa parempiin tuloksiin?

On helpompaa pysyä ruodussa, kun on hyvät ja toimivat ohjeet, joita on mukava noudattaa.  Mutta tarvitaan myös tavoite ja motivaatiota saavuttaa se. Niitä tarvitaan erityisesti sitten, kun homma alkaa mennä hankalammaksi. Sillä kivaa ja helppoa ei aina ole.

Se voi olla oikein maistuvaakin!
Painonpudotus voi olla oikein maistuvaakin!

Motivaatio oli se, joka siivitti minua eteenpäin viimeiset, raskaat viikot kisadieetillä. Motivaatio on se, joka saa minut kömpimään aamuvarhaisella treenaamaan, vaikka nukkuminen houkuttaisi enemmän. Motivaatio saa tekemään parempia valintoja silloin, kun tavoite tuntuu niin kaukaiselta, että puhti ei meinaa riittää. Tai kun dieetin päättymisen jälkeen olisi tehnyt joka päivä mieli pullaa.

Se on ihan normaalia, että välillä iskee epäusko ja mieli huutaa suklaata. Harmittaa. Olisi kiva juoda muutama lasi kuohuvaa. Ei aina ole kivaa ja sellaista on elämä! Kuitenkaan aina ei voi mennä sieltä, mistä aita on matalin. Ei pidä kuunnella sitä mieltä, joka kuiskuttaa, että nyt olisi hyvä hetki syödä vähän herkkua, kun on jo pudotettu kilon verran… Aina ei voi herkutella. Silloin tarvitaan itsekuria, joka vetää käden pois suklaalevyltä ja nostaa ylös sängynpohjalta. Silloin tarvitaan omaa päätä, joka muistuttaa, miksi hommaan on ryhdytty ja mitä kohti tässä kurkotellaan.

perj
Fok It

Selityksiä riittää aina sille, miksi painonpudotus ei onnistu tai treenisuunnitelma toteudu. On tämä syksy, on tämä talvi. On tämä perhe, työ, tympeä koira, valittava naapuri. ”Minulla on vaan niin huono itsekuri!”

enosaaselittää
Fok It

Itsekuria voi kuitenkin kehittää! Se ei ole mikään periytyvä ominaisuus, jota on toisten geeniperimässä enemmän. Ei minulla ole ollut aikaisemmin itsekuria sen enempää kuin kellään asiakkaallanikaan. Se on jotain, mitä olen itse aktiivisesti vahvistanut.  Siitä kun voi tehdä itselleen apuvälineen, joka auttaa tavoitteeseen pääsyssä tai sitten sen piikkiin voi sysätä oman epäonnistumisensa ja ottaa sitä suklaata, kun ”itsekuri” petti. Valinta on ihan jokaisen oma.

Jos laihdutus ei onnistu tai painonhallinta takkuaa, kannattaa lisäravinnepurtiloihin päin vilkuilemisen sijaan katsoa peiliin. Siellä näet tehokkaimman apusi tai suurimman ongelmasi, mitä tulee painonpudotukseen.

everfit

Täällä hyvinvoinnista, terveydestä, liikunnasta, omasta elämästään ja kaikkien asioiden ohi kirjoittelee henkilökohtainen valmentaja ja pian valmistuva fysioterapeutti. Olen elämäntapatunari ja huonolla huumorintajulla paiskattu savolaissyntyinen keskisuomalainen. Innokas treenaaja, turhan avoin hölösuu, vaimo ja amatöörikotipaakari. Blogi sai alkunsa, kun päätin muuttaa jahkailun tosiasiaksi ja lisätä kuntosalitreenilleen tavoitteen = pyllistelyn bikini fitness-lavoilla. Tästä blogista et kuitenkaan löydä mitään turhan glamoröösiä fitnesshuumaa, enemmänkin parsankatkuista puujalkavitseilyä ja mietteitäni kvanttimekaniikan suhteesta luumukiisseliin. Yhteistyökuvioita, palautetta, juttutoiveita ja vihapostia vastaanotan ilmomielin osoitteeseen: everfit( at) luukku.com.

7 vastausta artikkeliin “Tehokkain luontaistuote painonpudotukseen. Pudota jopa 19kg!”

  1. !Ensin iskee harmistus ja ahdinko. Miten päästin itseni tähän kuntoon? Sitten iskee vimma tehdä tilanteelle ÄKKIÄ jotain!! Nyt vaan nopeaa pikakonstia kehiin. Kaikki hiilarit pois? Kaikki ruoka pois? Mites nämä nesteenpoistajat, rasvanpolttajat, kultapiiskut sun muut? Olisiko niissä apu? Nyt äkkiä jotain että saa lanteilta sentit pois!!!!” Nauran täällä ääneen :’D Kaikkein kauheinta on, että melkein tismalleen noi sanat on kuultu useampaan otteeseen myös mm. oman mutsin suusta 😀 Mun on pakko linkata sille tää postaus, jos se vaiks avais sen silmät eikä lähtis taas johonkin Extravaganzan pussikeittokuurille, joka muuten maksaa kerran läpikäytynyt melkein vuoden PT-maksujen verran 😉

    • Juurikin näin! Jostain syystä se vaan on niin karmiva ajatus, että asialle lähtisi pikkuhiljaa tekemään jotain. Vaikka saisi niitä pysyviä tuloksia eikä tarvitsisi nähdä nälkää. Mutta ei kun vaan ryhdytään ihmeellisille keittodieeteille sun muille. Onhan se kiva saada pari kiloa pois hetkessä, mutta en kauheasti juhlisi sillä, kun se on vain nestettä. 😀 Mieluummin -500g viikossa sitä itseään, eli läskiä!

  2. Olipa hyvin kirjoitettu juttu ja mukavat naurutkin sain kiitos:)
    Vaikka minulla ei ikinä ole ollut paino ongelmia ja olen täysin luonnoton ja poikkeava yksilö kun en välitä ruoasta pätkääkään enkä koskaan herkuttele eikä tee mitään herkkuja ikinä mieli mutta tässä oli asiaa ja uskon että just noihin sudenkuoppiin tosi moni laihduttaja kompastuukin.
    Kyllä minullakin kai makuaisti on…luulisin
    http://susirajanfitnessmimmi.blogspot.fi/
    -mari-

    • Et koskaan herkuttele? No huhhuh. 😀 Syötkö aina pahaa ruokaa? 😉

  3. Eniveihei nyt on kyllä kommentoitava. 🙂 Loistava kirjoitus! Muistelin sitä, miten itse ensimmäistä kertaa elämässäni lähdin järjestelmällisesti pudottamaan painoa viime syksynä. Yliopiston ryypiskelyjen ja mässäilyjen sekä kiireen (lue: vähentynyt liikunta) turvottamana kroppa alkoi vaivata ihan tosissaan ennen vaihtoon lähtöä syksyllä 2012. Olen liikkunut aina enemmän tai vähemmän, nuorempana paljonkin. Vaihdon jälkeen viime syksynä 2013 päätin, että nyt pitää tehdä jotain. Peilikuva ahdisti, vaatteet kiristi ja oman kunnon rapistuminen harmitti ihan vietävästi.

    Painoin keväällä 2012 enimmillään 64kg. Lähtöpaino taisi viime syksynä olla 62kg, josta pudotin 5kg, joka on nyt vuoden sitten pysynyt poissa. Lisäksi olen elämäni kunnossa! En ole koskaan pystynyt punnertamaan näin paljon tai juoksemaan yhtä pitkiä matkoja. Urheilu koukuttaa ihan tosisaan. Pointti tässä on se, miten monet tutut ihmettelivät 1) miksi ylipäätään laihdutan ja olen lisännyt treenikertoja ja 2) miten siinä ylipäätänsä onnistuin. En kokenut olevani tiukalla dieetillä, vaan muutin joitain ruokailutottumuksia, lisäsin treenikertoja ja PIDIN NIISTÄ KIINNI. Eli tämän sepustuksen pointti on nimenomaan tuo ITSEKURI. Vähensin esim. alkoholin käyttöä, hankin lisätietoa ruoasta (ja innostuin siitä entistä enemmän) ja opiskelin liikkumista itse. Ei minulla ollut varaa PTeihin tai muihin, mutta kyllä omalla aktiivisuudella ja tiedonjanolla pääsee aika pitkälle. Ja sillä itsekurilla.

    ps. Näytät kyllä hyvältä tuossa kuvassa keltaisissa popoissa! 🙂

    • Voi kiitos!
      Ihana lukea tällainen kommentti. Ihan mahtavaa kuulla, että oot nyt loistokunnossa. Olet kuitenkin aina ollut niin liikunnallinen! Ja niin se vain on, että jos haluaa tuloksia, ei voi aina mennä hetkellisten nautintojen perässä ja aina ottaa sitä viinilasillista tai pullaa. Nimenomaan oma aktiivisuus ja se itsekuri. Ne vie jo pitkälle. 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta