Ehdota ideaa ja voita herkkuja!

En ole arponut mitään mukavaa aikapäiviin! Nyt on korkea aika taas lahjoa jota kuta onnekasta.

mm
http://honestcooking.com/vegan-chocolate-dipped-strawberries/

Nyt kun mielessä pyörii about 1000miljoonaa asiaa, kiire polttelee kankuissa maastavetoja enemmän, voisi olla taas paikallaan kysyä teiltä lukijoilta juttutoiveita!

Teiltä on ennenkin tullut hyviä ideoita! Auttakaa kiireistä mieltä tarttumaan johonkin idean tynkään, niin minun ei tarvitse kuola valuen ihmetellä tässä näytön edessä valkoista ruutua.

Arvon kaikkien juttuideoiden laittajien kesken herkkuja! Paketissa raakasuklaata, teetä ja pähkinöitä piristämään tätä sateista kevättalvea!

IMG_6926[1]

Että ei kun ideaa tulemaan! Vastausaikaa 6.4. asti. 🙂 Viuuuuu!

 

Miltä tuntuu pudottaa 19 kg ?

Toki riippuu hieman siitä, mitä pudottaa ja miten. Jos tiputtaa käsipainon varpaille, sattuu ja tuntuu melko kurjalta. Mutta tarvitseeko 19kg painonpudotuksen sattua, olla epämiellyttävää ja murtaa varpaat?

No, lienee sanomattakin selvää, että ei tarvitse.

muutos1

Moni onkin varmasti lukenut blogistani jo useampaan otteeseen siitä, kun kesällä 2013 massakausi vaihtui kuohuviini- ja biletyskaudeksi. Säännölliset ruoka-ajat katosivat, kerralla mutusteltiin kattilallinen ruokaa sitten kun ehti syömään ja viikonloppuisin maistuivat kuplivat juomat ja juustot ystävien seurassa. Olihan meneillään villi sinkkukesä ja elämässä oli tapahtunut isoja muutoksia, jotka laittoivat vanhat toimintamallit hetkeksi ihan uusiksi.

IMG_5017[1]
Viikonloppu!

Nopeasti se paino kipusikin ylös ja syksyllä 2013 vaaka näytti jo 77kg. Se oli järkytys. Jo 70kg oli järkytys, koska en ollut ajatellut omaa ”kipurajaani” painon suhteen niinkään korkealle, korkein paino kun minulle oli ollut 67kg. Nyt kuitenkin lähenneltiin jo 80kg! Ja olokin oli sen mukainen. Vaatteet puristivat, peilistä katsoi hyvin pyöristynyt naama. Luonnostaan kapeasta vyötäröstäni oli tullut melko takapaksu ja perällä oli melkoisesti kokoa.

IMG_6383[1]

Minulle oli aivan selkeää, että näistä kiloista on päästävä eroon ja piste. Montaa kuukautta ei siis mennyt noita painolukemia katsellessa. Se kerta, kun vaaka ilmoitti aamulukemiksi 77kg riitti ikihyviksi. En jäänyt sitkuttelemaan tai mutkuttelemaan tai odottamaan parempaa elämäntilannetta. Vaikka hieman voivottelin ja harmittelin, sisuunnuin nopeasti ja totesin, että pystyn mihin vain, mitä vain haluan tehdä. Mutta tein kuin klassinen painonpudottaja ja odotin seuraavaan maanantaihin. Sunnuntaina söin mielitekojen mukaisesti karkkia ja sitten alkoi rytinällä paluu normaaliin.

IMG_6603[1]

Ensin ruokavaliosta lähtivät sokeri ja alkoholi. 2kk sokeri- ja alkoholilakko piti. Ja jo se teki ihmeitä. Vähensin hieman hiilihydraatteja ja pienensin ateriakokoa. Söin säännöllisemmin ja enemmän kasviksia. Varsin nopeasti vaaka näytti 5kg pienempää lukemaa.

IMG_6886[1]
Ensimmäisiä kertoja poseeraamassa 😀
IMG_9029[1]

5kg:n tiputuksen jälkeen aloitin kisavalmennuksessa ja välidieetillä nipistimme vielä 5kg pois. Ruokaa lisättiin tuolloin reilusti ja aineenvaihdunta toimi moitteettomasti.

Viehkeä aamunaapa ja myttis
Viehkeä aamunaama ja myttis

IMG_6373[1]

Loput kilot tippuivat sitten kisadieetin aikana. Dieetille lähtiessä lukemat olivat n. 65kg ja kisapäivänä 58kg. 7kg jäi siis pitkälle ja mutkikkaalle kisadieettitaipaleelle.

IMG_5986[1]

En luonnollisesti olisi tiputtanut painoa 19kg, jos en olisi tähdännyt kilpailuihin. Painoni olisi varmasti myös korkeampi nyt, jos en olisi kilpaillut. Veikkaisin, että siinä 65-67kg laitamilla.

IMG_5258[1]

Dieetillä sitä oli jotenkin niin tyytyväinen. Vaikka toki sitä epäuskoa ja ahdistusta mahtui sinnekin. Mutta kuitenkin kehittyi, näki paremmin esiin tulevat muodot, kaventuvan vyötärön. Ajattelin kauhulla kisakuntoa, että eihän minusta rimppakintusta jää jäljelle mitään. (Jäi kuitenkin liikaa :D) Ensin julistin, että olen tyytyväinen 68kg. Sitten sanoin, että olen tyytyväinen 64kg. Kun dieetti oli ohi ja kisat siltä osin taputeltu, iski karu todellisuus vasten kasvoja. Ei puhettakaan, että olisin enää halunnut painaa 68kg. 63kg tuntui sekin jotenkin paljolta kilpailuiden jälkeen. Pää teki vähän tepposiaan. Mutta muistutti kyllä hyvin, että tyytyväisyyttä ja onnea ei pitäisi tavoitella joku tietty vaakalukema mielessään.

Onnea oli esimerkiksi tämä reissu, painosta viis!!
Onnea oli esimerkiksi tämä reissu, painosta viis!!

Nyt yritän päivittäin peilin edessä muistuttaa itseäni, että olen tehnyt ihan älyttömän työn ja voin nauttia kehostani joka koossa! Miksi kaivella aina vain virheitä, harmitella turvotuksia ja nähdä pelkkää työmaata, jota pitäisi muokata ja kiristää ja leventää ja paksuntaa? Kun se mieli tajuaisi, että kaikki aikanaan. Tässä minulla on nyt mainio pohja jatkaa työstämistä! Miksi siis olen enemmän epätoivossa vartaloni suhteen kuin 14,5kg sitten? 😀

Peukkua pystyyn töissä!
Peukkua pystyyn töissä!

IMG_9163[1]

Minulle painonpudottaminen oli lopulta melko helppoa. En joutunut omaksumaan uusia elämäntapoja, ainoastaan palaamaan vanhoihin. Mietin, kuinka minä olen ennen elänyt ja mitä tein toisin. Eikä sitten lopulta tarvinnut edes miettiä. Aika helppo oli nähdä herkkujen, epäsäännöllisen liikunnan ja ruokailun yhteys leventyneeseen ahteriin. Tottakai minullakin oli hankalia hetkiä. Jouduin yhtäkkiä kieltäytymään! Minä, joka olin tunnettu siitä, että syön ja juon mitä vaan ja milloin vaan. Ruoka kyllä maistuu! Minä jouduin sanomaan ei ihanille herkuille. Mutta motivaatio ja tahto painoivat enemmän, kuin hetkellinen pullanautinto. Palasin aina hankalina hetkinä niihin ajatuksiin, mitä minulle oli kun aloitin.

unnamed
72
IMG_5720[1]
Huippupäivä tulossa!!

Joitain muutoksia projekti siis toi. Opin itsekuria ja kärsivällisyyttä. Omaksuin entistä tarkemman ateriarytmin ja vähensin herkuttelua. 2kk:n sokerittomuus vei suurimman makeannälän ja pääsin eroon siitä päivittäisestä ”jostain pienestä” joka yleensä oli kauppamatkalla ahmittu Suffeli tai Pätkis. Toki tekee edelleen mieli makeaa silloin tällöin, mutta helposti menee päiviä, että en ajattele mitään herkkuja. Voin toki herkutella, mutta haluan pitää siinä jotkut raamit. N. kerran viikossa meillä on vapaasyöntipäivä, jolloin saa syödä mitä vain lystää ja maistuu. Joskus se on karkkia, joskus jäätelöä. Joskus äidin leipomaa mutakakkua. Mums. Perusrunko on kuitenkin arkena niin hallitseva osa, ettei pääse karamellit tarttumaan alleihin!

Oon aika sämpyläkeskeinen.
Oon aika sämpyläkeskeinen.

Tärkeät ohjenuorat painonpudotukseen:

Älä vaivu epätoivoon! Epätoivossa vellomisella ei ole  laihduttavaa vaikutusta. Jos huomaat, että puntari huutaa armoa ja housut kiristävä, kohtaa tosiasiat rauhallisesti.

Reipastu. Ota vastuu omasta elämästäsi. Jos kertyneet kilot tekevät sinut surulliseksi ja heikentävät elämänlaatuasi, niistä on päästävä eroon!

Aseta realistinen tavoite. Tutkimusten mukaan suurin osa painonpudottajista asettaa tavoitteen, joka on liian suuri. Pilko tavoite pienemmäksi! Jos haluat pudottaa 10kg, älä mieti 10kg pudotusta. Ota tavoitteeksi vaikka 3kg kerrallaan.

Tee sopimus. Kirjaa sopimukseen tavoitteet ja aikataulusi. Allekirjoita sopimus itsesi, puolisosi tai ystäväsi kanssa.

Heivaa sokeri. Kaksi viikkoa ilman sokeria, eikä makeanhimo enää vaivaa!

Älä syö kakkaa! Unohda pussikeittokuurit. Unohda Dr Feelgood-pirtelöt. Unohda einekset. Syö mahdollisimman puhdasta ja hyvää ruokaa.

Syö säännöllisesti. Syömättömyydellä saat vain velton, huonosti voivan kehon ja kurjan mielen.

Älä pelkää rasvaa! Vaihda kovat rasvat pehmeisiin kasvirasvoihin, kuten öljyihin, pähkinöihin, avokadoon. Ilman rasvaa, sekoitat hormonitoimintasi, vitamiinien imeytyminen heikentyy ja rasva-aineenvaihdunta rullaa puoliteholla.

Syö runsaasti proteiinia. Tutkimusten mukaan parhaat laihdutustulokset ovat heillä, jotka ovat syöneet laihdutusprosessin aikana proteiinia yli suositusten: Lyhyellä aikavälillä tästä ei ole haittaa.

Suosi terveellisen ruokavalion ja liikunnan yhdistelmää. Pelkkä liikunta laihduttaa huonosti ja pelkän ruokavalion avulla laihduttaessa menetät herkemmin lihasmassaa.

Repsahdus ei kaada maailmaa! Vaikka tulisi kesken hyvän projektin ahmittua paketillinen jäätelöä sydänsuruissa, ei se hommaa kaada. Eikä se kaada sinuakaan. Ensi kerralla olet viisaampi ja voit toimia toisin.

Seuraa tuloksiasi. Kirjaa säännöllisesti ylös paino ja ympärysmitat (vyötärö, lantio, reisi, vatsa, rento ja jännitetty olkavarsi)

Jatka, vaikka paino ei tippuisi! Paino ei huristele aina tasaisesti alaspäin. Se voi laskea isoin harppauksin, pikkupikkuhiljaa tai välillä jumahtaa kokonaan. Junnausvaiheessa kannattaa miettiä syitä: onko stressiä, liian kova kuormitus, liian vähän ruokaa, toimiiko vatsa huonosti ja tehdä muutoksia. Toisinaan esim tankkauspäivän pitäminen ja kunnon lepojakso auttavat.

Opi sietämään nälkää. Nälkä ei ole mikään vaarallinen tunne. Ja jos syöt 3h välein, ei sinun kauaa tarvitse tuon tunteen kanssa kärvistellä. Välillä on nälkä ja se kuuluu asiaan.

Elä päivä kerrallaan. Älä ajattele kuukausien päähän. Elä tätä hetkeä ja etene päivä kerrallaan. Jokainen päivä voi olla lähempänä tavoitettasi!

Nauti tuloksista ja palkitse itsesi!

 Ei todellakaan ole mikään klisee, että on tehtävä elämäntapamuutos. Jos tuijottaa vain tiettyä lukemaa puntarissa niin toki sinne tiettyyn painoon voi päästä vaikka millaisin vippaskonstein, pussikuurein, paastoin,.. Mutta oppiiko niistä mitään? Ehkä ainoastaan sen, miten nopeasti ihra löytää tiensä takaisin navan ympärille ja selluliitti muhkuroittaa reidet. Jotta muutokset olisivat mahdollisimman pysyviä, on järkevää koota laihdutusruokavalio normaalin perusruokavalion ympärille ja välttää totaalikieltäytymisiin ja voimakkaisiin rajoituksiin perustuvia dieettejä.

Jokainen ihminen voi olla oman elämänsä personal trainer tai passiivinen sivustakatsoja. Kumman luulet saavan parempia tuloksia aikaan? Mietipä asiaa niin, että palkkaisit valmentajan, joka tuumisi asiaan kuin asiaan: ”ihan sama, et sä kuitenkaan onnistu, no ei sillä kai oo mitään väliä,..” Ei varmaan hirveästi motivoisi yrittämään kovemmin?

Mieli ei ole mikään irrallisena lipuva asia, johon ei voi vaikuttaa. Painonpudotuksessa ja -hallinnassa tärkeintä on tehdä viisaita ja merkityksellisiä valintoja. Ne lähtevät aina omasta mielestä!

IMG_8784[1]