Hurja häädieetti alkaa!

Vapun jälkeen monella muullakin on varmasti sellainen hieman pinkeä olo. Itse ainakin voin samaistua simassa lilluviin, paisuneisiin rusinoihin. Burp. Onhan tässä tankattukin! Eikä siis suinkaan nestemäisillä tuotteilla, ehei, sittenhän tässä oltaisiin varmaan melko kuivakassa kunnossa, jos menu olisi koostunut kuivasta valkoviinistä! Mää oon vähän syöny! Ruokaa on mennyt. Ja erityisesti kyllä nyt niitä ruokavalioon normaalisti kuulumattomia tuotteita, kuten sokeria ja vaaleaa pullamössöä munkkien, vohveleiden ja sämpylän muodossa. Huppsis, ei ollut vahinko!

Ei mitään optimaalista purtavaa kehittymistä tukemaan, mutta olen koittanut siirtää stressaamisen syrjään ja palata sen ennen elämässäni vallinneen rennon ajattelun pariin : ei elämän tarvitse olla niin vakavaa. Eikä ainakaan silloin, kun puhutaan ruoasta ja nautiskelusta! Itse yritän edelleen saada rentoutta omiin ruokailuihini, joten pyrin allergisoimaan itseni ruokanipotukselle. Se ei ole omalle päälle tehnyt mitään hyvää. Päänsisäistä makrolaskuria saa välillä takoa hiljaisemmaksi, mutta koko ajan edistystä tapahtuu.

Dieetti <3

Huomenna arki alkaa taas ja sehän tarkoittaa ruokavalion siistimistä, säännöllistä ateriointia ja järkeviä valintoja. Eli karkeasti kaikkea muuta kuin tämä oma vappuruokailuni on edustanut. Toki herkuttelulle tulisi stoppi joka tapauksessa, koska arkeen se ei kuulu, mutta nyt on vielä enemmän syytä katsoa, mitä suuhun sujahtaa, sillä huomenna huushollissamme starttaa pienimuotoinen häädieetti. Mies haluaa kiristellä itseään hieman tiiviimpään hääkuntoon, koska on nyt tahkonnut kovasti lihasmassaa. Niin että siinähän minä sitten voin ohessa tehdä samoin. Mukava sauma aloittaa, kun syksyn kisailijatkin ovat käynnistelleet omia kisapreppejään ja kuuluttelevat tuolla että 20weeksout! Minulla taitaa vain enää olla 8weeksout, jaiks.

Minusta on hieno juttu, että puheeni häädieetistä ovat aiheuttaneet hieman silmienpyörittelyä ja taivastelua. Onhan ihan totta, että tämä kroppa tarvitsisi enemmän sitä laadukasta lihasmassaa, eikä mitään painonpudotusta. En siis kummastele tai ota itseeni siitä, että moni on hieman huolestunut, että aionko dieetata tästä kehosta loputkin teurasjätteet pikkumuskelit pois. Mutta ei huolta, en ole riuduttamassa itseäni mihinkään tikkulaihaan supermodel-kuntoon. Omalla kohdallani tämä ”dieetti” on oikeastaan vain hieman tavallista tarkempi ruokavalion siivous. Nyt jäävät  viikonloppuiset herkuttelut ja sämpyläöverit pois kuvioista. Puhdasta ruokaa ja laadukasta treeniä ja kroppa tiivistyy sen verran, kuin tiivistyy. Ja tuleehan tässä varmaan jotain polttarointeja, jotka kenties hieman katkaisevat kurttuotsaista parsakaalinpuputtelua. Mutta olisihan se nyt kiva saada  vatsalihakset vielä selkeämmin esiin ja käsiin jotain muotoa.

/srv/www/fitfashion wordpress/releases/20150429070043/app/wp content/uploads/sites/84/2015/05/IMG 97501
Arkiaamun kuntoa 26.4. 2015

Että sellainen huikea dieetti. Varmaan lähtee kilo. En tiedä. En välttämättä käy edes puntarilla. En ole vielä päättänyt. Paino ei kuitenkaan ole nyt pääasia vaan se, että on hyvä olo, energiaa ja timmi kiva kroppa! Vähän tuollaista höttöä tuolla nyt heiluu alleissa ja navan tienoolla ja niistä mielelläni hankkiudun eroon.

 

/app/wp content/uploads/sites/84/2015/05/IMG 97481

Olen tässä ”dieettiä” mielessä pitäen syönyt parin viikon ajan runsaammin hiilihydraatteja, että ruokavalioon tulisi sopivasti muutosta, kun aloitan kiristelyn. Kaiken järjen mukaan aineenvaihdunnan pitäisi nyt rullailla mukavasti ja ainakin nälkä on ollut suurempi kuin pitkiin aikoihin! Vatsa kurnii ennen ruokailua ja se on hyvä!

Mitä sitten tähän ruokavalioon kuuluu? Onko minulla jokin mahtava 8 viikon häädieettikuntokuuri ja uutta tutkimustietoa? No, ei minulla ole. Tähän dieettiin ei kuulu sitten niin mitään tavallisesta poikkeavaa. Runko pysyy tismalleen samana, kuin tämänhetkisissäkin arkiruokailuissa. Eli listalla on munia, heraa, kasviksia, maitorahkaa, vähärasvaista lihaa, bataattia ja perunaa, marjoja, pähkinöitä, öljyjä ja monipuolisesti kasviksia. Siinäpä se perusrunko. Kaurapuuron olen jättänyt aamuilta pois, sillä vaikka siihen miten ynnäisin raejuustoa tai munia, vatsa kurnii pian ja olo on jotenkin kummallinen puuron jälkeen. Etoo pitkän aikaa. Hassua, sillä puuro oli ennen päivän kohokohta! Vaikka vetelenkin viljaövereitä kerran pari viikossa, paras olo on silloin, kun niitä ei ruokavaliossa ole. Parhaat  hiilihydraatinlähteet minulle ovat bataatti ja peruna. Niistä ei vatsa paisu kuin pullataikina. Hiilihydraatteja tulee mukavasti myös kasviksista ja marjoista.

Olen popsinut kisojen jälkeen hedelmiä kuin jättikokoinen hedelmälepakko konsanaan (ketoosi taisi jättää jonkun kroonisen hedelmäpuutostilan) joten yksi suurempi muutos on hedelmien vähentäminen reilulla kädelä. Nyt on mennyt ananasta ja persikkaa ja omenaa ja banaania ja ties mitä päivittäin. Ja ihan useampi kappale. Vaikka hedelmissä on paljon hyvää, on niissä myös runsaasti sokeria, eivätkä ne ole ehkä kaikista ihanteellisinta mutusteltavaa, jos meinaa kiristellä napapläskejä tiiviimpään malliin.

Tällä viikolla treenit menivät enemmän aerobisen tahkoamisen puolelle. Lihakset tuntuivat aika omituisilta ja väsyneiltä, enkä saanut salilla kovin suuria rautoja liikkumaan. Salitreenejä tuli 3 ja sen lisäksi 3 pidempää lenkkiä ja yhdet porrastreenit hyötyliikunnan oheen. Alkavalla viikolla yritän keskittää kaiken tarmon koviin salitreeneihin. Tämänpäiväinen etureisitreeni sentään upposi sinne, minne pitikin, eikä ollut samanlaista räveltämistä kuin viikon ensimmäinen treeni, joka ei tuntunut lainkaan lihaksissa. Tuntui vain siltä, että ei jaksa pysyä pystyssä.

/srv/www/fitfashion wordpress/releases/20150429070043/app/wp content/uploads/sites/84/2015/05/IMG 99401

Saa nähdä, tekeekö ensi viikolla mieli makeaa, kun sitä on nyt useampana päivänä saanut muodossa tai toisessa. Mutta voi voi, karkkia ostetaan ainoastaan häiden herkkupöytään! 😉

IMG_9921[1]
Vohvelinmussuttajan maha 1.5. 2o15

everfit

Täällä hyvinvoinnista, terveydestä, liikunnasta, omasta elämästään ja kaikkien asioiden ohi kirjoittelee henkilökohtainen valmentaja ja pian valmistuva fysioterapeutti. Olen elämäntapatunari ja huonolla huumorintajulla paiskattu savolaissyntyinen keskisuomalainen. Innokas treenaaja, turhan avoin hölösuu, vaimo ja amatöörikotipaakari. Blogi sai alkunsa, kun päätin muuttaa jahkailun tosiasiaksi ja lisätä kuntosalitreenilleen tavoitteen = pyllistelyn bikini fitness-lavoilla. Tästä blogista et kuitenkaan löydä mitään turhan glamoröösiä fitnesshuumaa, enemmänkin parsankatkuista puujalkavitseilyä ja mietteitäni kvanttimekaniikan suhteesta luumukiisseliin. Yhteistyökuvioita, palautetta, juttutoiveita ja vihapostia vastaanotan ilmomielin osoitteeseen: everfit( at) luukku.com.

2 vastausta artikkeliin “Hurja häädieetti alkaa!”

  1. Hei ! Minua kiinnostaisiaettä millainen aamupalasi on nyt kun et syö puuroa? 🙂

    • Kiitos Sari hyvästä ideasta! Laitoin käytäntöön. Toivottavasti sait jotain vinkkiä! 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta