Voiko aamua aloittaa ilman puuroa?

Puuro. Tuo tahmainen, vienosti viljaiselta tuoksuva pöperö. Jokaisen suomalaisen korpisoturin ja avaruussavolaisen salainen ase. Ilman puuroa ei ala päivä KOSKAAN. Ei edes ulkomaanmatkoilla. Sinnekin pakataan hiutaleet mukaan, että saadaan kunnon puuroplöröt heti aamutuimaan. Koska pitää olla suomalaista puuroa. Piste.

IMG_0089[1]

Vielä vajaa vuosi sitten puuro oli pyhä asia. En olisi voinut kuvitellakaan aamua ilman ihanaa, höyryävää kaurapuuroa. Tietenkin marjoilla, soijalesitiinillä ja raejuustolla sekä kanelilla höystettynä. Välillä vähän kookosöljyä ja mehiläisen siitepölyä mukaan. Koska halusin olla trendikäs ja superfood-tietoinen. Välillä pähkinöitä. Tai banaania, jos nyt oikein kunnon hiilihydraattipommin halusi vatsaansa aamulla pudottaa. Ja koko komeuden päälle jotain ihanan imelää, tottakai sokeritonta, mehukeittosötkötystä. Puuro vain oli kertakaikkiaan pop ja se oli päivän paras ateria, no doubt!

Kyllä kelpaa näyttää peukkua puurolautasellisen takaa!
Kyllä kelpaa näyttää peukkua puurolautasellisen takaa!

Kisadieetin loppuvaiheessa puurolle sai sanoa baibaibeibi ja aamut starttasivat yhtäkkiä munilla. Yök. Munia, leikkelettä ja rehuja. AAMULLA!  Hyh. Munakarnevaalit aamuisin eivät tuntuneet yhtään omalta jutulta. Minusta aamu pitäisi aloittaa herkullisesti ja aamiaiseen on aina kuulunut puuro/leipä/hedelmät/marjat-tyyppinen helppo purtava. Munat klo 6 aamulla tuntuivat vähintään yhtä erikoiselta ratkaisulta kuin Hong Kongin lentokentällä aamupalaksi tarjoiltu mykykeitto. Eihän sellaista voi aamulla syödä. Ei puhettakaan puuron tuomasta ihanasta tunteesta: lämmin, täyttymys joka helli mahanpohjaa niin mukavasti heti aamutuimaan. Vain niljaisia munia, joiden rasva takertui kitalakeen. Mutta onneksi sen rasvan sai huuhdottua raikkaalla kraanavedellä ja rapeilla kurkkupaloilla.

Öäööö. Hyi silti.

Kun kisaviikko sitten koitti, pääsin tankkaamaan himoitsemallani puurolla ja silloin se tökkäisi ensimmäisen kerran. Ajattelin, että se on nyt se puuron suolattomuus mikä tökkii ja vatsa vain ei tajuu, kuten ei Vesakaan. Mutta ei. Ei se vaan alkanut enää upota lainkaan. Kaikki kokeilut sen jälkeen ovat toden totta osoittaneet sen, ettei puuro enää olekaan aamupalavalinta numero 1. Nälkä tulee nopeammin kuin minä liikun nähdessäni sammakon (on muuten ripeää liikettä) ja olo on vähintäänkin epämiellyttävä puuron jälkeen. Perinteinen kaurapuuro on siis hipihiljaa jäänyt pois aamupaloiltani. Kun ei vaan ei.

Mitä sitten tulee syötyä aamuisin? Nooo, milloin mitäkin. Suosikiksi ovat kyllä nousseet proteiiniletut.  Joko heraan tai pudding-jauheeseen tehtyinä. Letun kaveriksi marjoja, banaania tai omenaa ja pähkinöitä. Välillä sitten syön ihan suolaisen munakkaan tai pinaattilettuja ja toisinaan hörppään smoothien tai yön yli muhjaantuneen tuorepuuron. Rasva ja proteiini pitävät kylläisenä pitkään, eikä lounasaikaan tarvitse kiukutella, kun vatsa huutaa tyhjyyttään. (Haha, eipä) Olo on näillä aamiaisilla myös mukavan vireä (eli jaksan istua keskittyen luennoilla ainakin 15min)

Tää offikausi on oikein jees. Banaaniplätysiä iltapalaksi.

Mutta apua, missä ne paljon puhutut hiilihydraatit luuraavat aamupalalta, saako maksan glykogeenivarastoihin lainkaan täytettä jos popsii munia? UHKAAKO KATABOLIA YÖPAASTON JÄLKEEN! Hoiiii! Calm down, ei ole mitään hätää. Hedelmistä ja marjoista tulee hieman hiilihydraattia aamuun ja se on riittänyt hyvin normaalipäiviin, jolloin treenit osuvat iltapäivään. Jos menen treenille aamiaisen jälkeen, on aamupalan ravintoainejakauma silloin toinen ja hiilihydraattia löytyy lautaselta enemmän. Silloin saatan pahimpaan hätään sen puuronkin keittää. Mutta nyt kun aloin miettimään, olen tainnut joulun jälkeen syödä peruspunttipenan kaurapuuroa 3 kertaa. Eli en minä sitten taida sit pahimmassakaan hädässä keittää.

IMG_3687[1]

Olen kokeillut useita tapoja syödä ruokani (ja todennut että makuuasennossa ei kannata syödä porkkanaa) ja huomannut sen, että hiilihydraattien syklittäminen treenin ympärille toimii itselleni parhaiten.  Aijoo. Taisin mainita sen jo viime kirjoituksessa. Mutta kuitenkin. Mainitaan nyt vielä kun olen ihan kuin uskoon hurahtanut hihhuli tämän asian äärellä. HALLELUJA! Olo pysyy kylläisenä pitkään, ei tule jäätävää nälkää ja ylimääräistä höttöä ei ole kerääntynyt, vaikka popsin treenin jälkeen ihan mehevän annoksen muusia naamariin ja hedelmää päälle. No joo, jos nyt joku tulee jenkasta puristamaan, niin onhan siellä nyt hieman tutisevaa kuitenkin. Mutta ei nyt pahasti.

Ehkä aamupuurosta on myös siksi jäänyt kurja olo, että en ole päässyt hyödyntämään sitä mojovaa hiilihydraattiannosta heti ja lounasaikaan mennessä verensokerit tuntuvat olevan matalalla ja vatsa tyhjänä. Ja ”jokin” siinä puurossa vain mättää. Mutta onneksi on aikuinen ja saa itse päättää mitä syö. Muuten istuisin joka aamu ruokapöydässä puklaamassa puuroa rinnuksille, josta joku sen kaapisi lusikalla takaisin suuhun.

Aaamupalat joissa on munaa!

Proteiiniplätynen:

IMG_61481

Pannulle hieman rypsiöljyä, kulhossa sekaisin 15-20g suklaanmakuista heraproteiinia, psylliumia ja tilkka vettä, suolaa, 1 iso muna, 2 valkuaista, 50g raejuustoa ja eikun pannulle tirisemään ja letuksi. Päälle 10g pähkinöitä ja 100g marjoja. 324kcal, kiitettävät 34g proteiinia, 12g hiilihydraattia ja 15g rasvaa. Usein ynnään matkaan vielä hieman banaania, jolloin hiilihydraattia tulee enemmän.

Pinaattiletut:

2 munaa, 2 valkuaista, 100g jauhettua pinaattia, hieman psylliumia ja suolaa. Paistetaan öljyssä pannulla ja syödään ison puolukkasatsin kera. Lisäksi  raejuustoa ja vaikka hedelmä. Jos haluaa vielä lisää proteiinia, kannattaa joukkoon sotkea vaikka lisäproteiinia.

Tuoreempaa puuroa (tässä ei ole munaa, joten sopii vain niille päiville kun luuhaa nynnynä kotona Nanson paitulissa ja villasukissa):

200g maustamatonta jogurttia, loraus makeuttamatonta kauramaitoa, 20g kaura-ruis-hiutaleita, steviaa, kardemummaa, kanelia, 100g mustikoita tai omenaa. Kaveriksi parit valkuaiset!

Mössööntyy kivasti yön aikana!

Smoothieita sitten voikin sörssätä jokaista makua ja laatua. Niihin saa mukavasti survottua hedelmää ja marjaa sekasotkuksi. Leseitä, pähkinää sun muuta pinnalle. Mutta yleensä tällainen toimii itselläni paremmin iltapalana, kuin aamupalana. Aamupalan pitää olla pureskeltavaa tai muuten oma pää on sitä mieltä, että tänään ei ole syöty vielä mitään! Sitten istun kuola valuen ja ajattelen aidan yli loikkivia jäätelötuutteja.

Tykkään tuorepuuroista ja ne kiinnostavat, mutta en ole vielä löytänyt sellaista ohjetta, jossa olisi hyvin proteiinia.  Paitsi sitten chia-puurot, mutta voiko niistä saada hyvänmkauisia? Kaiketi pitäisi mössätä puuro valkuaisiin tai maitorahkaan, mutta koostumuksesta ei varmaan tule ihan niin mieluinen, kuin luonnonjogurtilla. Plus olen iltaisin laiska, enkä muista tehdä puuroja valmistumaan.

Että semmoisilla aamupaloilla voi startata päivän, jos puuro nyppii syystä tai toisesta.

Sain muuten eilen kivan paketin postista, kun ovelle kiikutettiin testiin uusia proteiinipatukoita. No, ihan aamupalaksi näistä nyt ei ole, mutta välipalalle tai herkutteluun. Tuli kahta eri proteiinipatukkaa sekä Energy-patukoita, jotka nimensä mukaisesti olivat aika tuhteja energiapläjäyksiä. Eilen pidimme pienimuotoiset tastingit ja ainakin yksi patukka oli todella mieluinen. Oikein naisille suunnattu proteiinipatukka. Maistui! Vähän paremmaksi leffaherkuksi, mmm. Hieman näitä mutustelen vielä ja sitten voisin tehdä oman postauksensa proteiinipatukoista. Niissä pökäleissä kun on aikamoisia eroja.

prot
Pulsnutrition Lady Vanilla-Nuts proteinbar #pulsnutrition

 

 

 

 

 

 

everfit

Täällä hyvinvoinnista, terveydestä, liikunnasta, omasta elämästään ja kaikkien asioiden ohi kirjoittelee henkilökohtainen valmentaja ja pian valmistuva fysioterapeutti. Olen elämäntapatunari ja huonolla huumorintajulla paiskattu savolaissyntyinen keskisuomalainen. Innokas treenaaja, turhan avoin hölösuu, vaimo ja amatöörikotipaakari. Blogi sai alkunsa, kun päätin muuttaa jahkailun tosiasiaksi ja lisätä kuntosalitreenilleen tavoitteen = pyllistelyn bikini fitness-lavoilla. Tästä blogista et kuitenkaan löydä mitään turhan glamoröösiä fitnesshuumaa, enemmänkin parsankatkuista puujalkavitseilyä ja mietteitäni kvanttimekaniikan suhteesta luumukiisseliin. Yhteistyökuvioita, palautetta, juttutoiveita ja vihapostia vastaanotan ilmomielin osoitteeseen: everfit( at) luukku.com.

21 vastausta artikkeliin “Voiko aamua aloittaa ilman puuroa?”

  1. Hei! Aluksi haluaisin sanoo, että sulla on aivan ihana blogi!! 😀 Koko perhe katto kun mun ”aamupuuro” lensi suusta pois kun pääsi oikeet röhönaurut. Itsellänikin rupes kaurapuuro jossain vaiheessa tökkimään, mutta nyt oon löytänyt aika kivan reseptin niille aamuille kun kaipais jotain lämmintä ja ihanaa- kookos puuro
    1dl kookosmaitoa
    2 munan valkuaista
    Ripaus kanelia ja suolaa
    1 rkl kookosjauhoa
    Sekota kaikki ainesosat yhteen ja miedolla lämölla sekoita, kunnes koostumus on puuromainen (noin 3 minuuttia).
    Maussa muna tunkii jonkun verran läpi, niin välillä murskaan puolikkaan banaanin myös mukaan. Muuten lämmitän marjoja mikrossa ja sekoitan sen puuron mukaan kun se on valmis 🙂 Namnam

    • Oiiiii vitsit! Kiitos Veera mielenkiintoisesta ohjeesta. Kuulostaa nannalta! Menee kyllä ehdottomasti testiin tämä!
      Ja hei kiva että blogi maistuu paremmalta kuin kaurapuuro! 😉

    • jauhoista saa tosiaan hyvää puuroa! mantelijauhoistakin pystyy tekeen puurooo! samoin riisijauhoista tulee ihan älyttömän hyvää puuroa!!:D keliakiakun on niin on tullut testailtua vähän kaikkia gluteenittomia vaihtoehtoja puuron tekoon. 😛

  2. Heh, et oo yksin tän asian kanssa! Me vedettiin isännän kanssa myös puuroa aamuisin suurella rakkaudella, marjojen ja hunajan ja mehukeiton kanssa ja ai että kun se oli hyvää. Yhtäkkiä se alkoi kuitenkin tökkiä, kun tykätään syödä VHH tyylisesti ja puurohan nyt on kaikkea muuta kuin VHH 😀 Yritin sitä joskus alas saada ihan samoilla lisukkeilla kun monta vuotta aijemminkin, mutta eeeeeeeeeeei hyi olkoon. Stoppi tuli 😀 Noh nyt sitä ollaanki sitten ketoosidietillä ja munat kuuluu aamupalaan ja tuntemukset oli alussa vähän samat kuin sullakin, mutta onneksi on tässä alkanut tottumaan pikkuhiljaa munarikkaaseen aamuun!

    • Ilmeisesti munarikkaasta aamupalasta oppii nauttimaan! Itse ainakin jäin koukkuun siihen hyvään oloon, mikä siitä jää vs. puuro! 🙂

  3. Ihan sama juttu! Olen myös ollut järkyttynyt puuron vaikutuksesta verensokeriin – 3- vuotias poikani vs kiipeää taivaisiin puuron jälkeen, vaikka kaikki olisi tehty ”oikein”.PT vaan haluaa, että treenipäivinä olisi se puuro aamupalaksi. Ainoa hetki, kun se tuntuu toimivan, on aamutreenin jälkeen. Syynä varmasti juuri tuo verensokeri itselläkin. Kiitos tosi kivasta postauksesta!

    • Juu, aamutreenin jälkeen puuro on kyllä passeli, eikä aiheuta samanlaista olotilaa!

  4. Täällä ei kyllä päivä ala ilman aamun lenkkiä, hedelmiä, marjoja ja isoa laitasellista puuroa !!!

    Teen hitutalemixauksia 🙂 saa erimakuisia puuroa !

    • Moikka 🙂 Käytän Glut kaurahiutaleita, erilaisia joita miksailen keskenään. Sekä käytän välillä sekoituksissa mm tattarihiutaleita. Ja nyt on tullut jo gluttis neljänviljanhiutaleitakin . 🙂 Nam nam . Ja mukaan marjoja, hedelmiä tai mantelimaitoo … 🙂

  5. Proteiinipitoinen tuorepuuro: kaurahiutaleita 40g (tai miksei joku muukin hiutale sovi), heraa 25g (vanilja/valkosuklaa/karamelli parasta), 1,5dl maitoa/soijamaitoa ja ripaus suolaa. Nämä vaan sekaisin ja jääkaappiin yöksi. Maistuu aamulla huippuhyvälle marjojen kanssa, etenkin puolukoiden! 🙂

    P.s. Huippublogi!!

    • Puolukat – nammmm! Kiitos vinkistä ja blogikehuista, jee! 🙂

    • Lepopäivänä en syö yhtä isoja hiilihydraattisatseja kuin treenipäivänä. Vapaapäivinä ne isommat hiilihydraattiannokset esim riisistä tai bataatista tulevat aamupalalla ja päivällisellä, mutta esim välipalalla ja iltapalalla sitten vain hedelmistä, marjoista ja kasviksista. Iltapalalla suosin erityisesti rasvaa ja proteiinia.
      Mutta suunnittelen ruokailut päivän aktiivisuuden/ohjelman mukaan ja kroppaa tunnustellen! Jos olo on tasainen ja palautunut, suosin vapaapäivänä enemmän kasviksia ja hedelmiä hiilihydraattien lähteenä ja syön niitä melko tasaisesti päivän mittaan, mutta jos takana on rankka jalkapäivä, elimistö oikein huutaa enemmän hiilihydraattia ja silloin se sitä saa, heti aamusta. 🙂

  6. Kaurapuuroa kevytmaitoon keitettynä, aiettä! Meillä puuro keitetään maitoon joka päivä, en voi ajatellakaan enää sitä vesilimaa.. Piti oikeen haudutuskattila ostaa ettei tarvi hämmennellä 🙂

    • Ja vielä kun sen tekee Isoista hiutaleista, eikä mistään pikahiutaleista 🙂 . Itsellä Glut.kauraa. 😛 Nam.

    • Gluteenittomissa hiutaleissa on kyllä mainio koko! Tulee ihanan kuohkeaa.

    • Maitoon tehty puuro on kyllä niin nannaaa! Samaa mieltä. Ja vielä voinokare kyytiin niin aiettä!! Mmmm!

  7. Protskus vaan sinne tuorepuuron sekaan, saa kivasti vaihteluakin, kun makuja vaihtelee! 🙂 Täällä meni myös ennen puuroa joka aamu, mutta 4kk jatkunut päivittäinen migreeni vienyt ruokahalun ja ajatuskin puurosta kuvottaa.. Noh, ajatus kaikesta ruoasta kuvottaa, mutta puuro niin paljon, etten edes viitti yrittää syödä sitä.

  8. Itse oon ollut jo pitkään kyllä niin aamupalaihminen (onkohan edes sana? :D) henkeen ja vereen ja putoaa niin puurot, proteiinipannarit kuin munakkaatkin – tarvittaessa vaikka kaikki kerralla viikonloppubrunssina 😀 Nyt vasta eksyin blogiisi ja täytyy sanoa, että sulla on täällä mahtava meininki ja todella hauska kirjoitustyyli. Jää kyllä omalle lukulistalle. 🙂 Kiitos!

    • Joka aamu jaksaa nousta ennen kukonlaulua , kun tietää että pääsee lenkille ja sen jälkeen nauttimaan Puuuuroooooo ! 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta