Paksuna.

Niinhän siinä kävi, kun huolettomasti hutki menemään. Ja niinhän helposti viikonlopun huumassa käy. Hups.

Ai että miten kulunut juttu, mutta pakko oli silti. Anteeksi, ei enää näitä vanhoja vitsejä. Eitä tää enää mene läpi kenellekään, on tällä vehnäpötsillä jo niin monet aprillipäivän jekutukset tehty.  Tämä vatsa on puhtaasti aikaansaatu yhdessä sämpylöiden ja vohveleiden kanssa. Viljojen ja vatsani, sanoisinko melko ilmavaa yhteistyötä, jonka ansiosta minusta tulee keskivartalolihava muutamassa tunnissa.

Meillä on syöty aina paljon leipää. Ukkini on luokkaa Jarkko Kolmonen, sitä sukupolvea, joka uskoo suolattomuuteen, puuroon ja ruisleipään. Äiti leipoi tiuhaan tahtiin sämpylöitä ja pullaa ja tätini rieska oli (ja on) maailman suurinta herkkua. Ennen minulla oli vain puhdas rakkaussuhde viljoihin, mutta nykyään siitä on tullut hieman kompleksisempi viha-rakkausuhde. Mieli ja suuni rakastavat leipää ja sämpylöitä, ruista, kauraa. Ja aikuisiällä oikein kunnolla ihastuin myös kaikenlaisiin leipomuksiin, pullaan ja vehnähöttösiin. Too bad. Makaronimössöä voisin syödä vaikka päivittäin, jos mieleltäni kysyttäisiin. Mutta ikävä kyllä vatsani on eri mieltä. Ja nykyään näköjään myös ihoni. Siksi vähän inhoan viljaa. Miksi jokin niin hyvä on vatsalleni niin kurja!

Mä oon syöny hyvin...huonosti
Mä oon syöny hyvin…huonosti

Viljan kanssa on kyllä ollut pulmia enemmän ja vähemmän niin kauan kuin muistan. Enemmän silloin, kun olen hotkinut pussikaupalla leipää (yllätysyllätys) ja vähemmän silloin, kun olen syönyt maltillisesti kaurapuuroa ja nikertänyt hieman sämpylöitä. Mutta vatsa oireilee aina, söin sitten vähän tai paljon.

IMG_4937[1]

Dieetillä ja sen jälkeen viljojen sietokykyni on ollut entistäkin surkeampi. Ensin ajattelin, että keho on vain tottunut dieetillä siihen, että alas lapataan riisiä, munia ja vihreää, ja kyllä se vatsa alkaa taas pian niitä sietää. Mutta ei se alkanut. Viljat sopivat minulle kertakaikkisen huonosti. Olen moneen otteeseen yrittänyt palauttaa aamuihini kaurapuuroa, mutta olo puuron jälkeen on kertakaikkiaan kökkö. Tunnissa vatsaani tuntuu ympäröivän kuuma, kiristävä panta. Ei kiva. Gluteeniton kaurapuuro on sentään pelastanut aamujani joskus. Mutta siihenkään ei ole aina luottamista. Mutta ah, riisihiutaleet. Paras keksintö. On kuitenkin vain todettava vuosien äpylöintien jälkeen, että kyllä vaan paras vointi on ehdottomasti silloin, kun olen kauan ilman viljoja. Vatsa voi hyvin, ei turvota, ei kivistä. Eikä iho ole täynnä näppylöitä. Se onkin uusi hupi nimittäin, mikä viljaorgioista seuraa. Minusta tulee finnisempi kuin olin koskaan teini-ikäisenä.

Riisihiutaleet <3
Riisihiutaleet <3

Se, mikä on kummastuttavaa, on se että viljan välttäminen tulkitaan helposti laihduttamiseksi. Vaikka on niin monia, joille vilja ei sovi. ”Mikset sä syö, ethän sä ole taas jollain dieetillä?” ”Se on hei vaan leipää!” Siitä tehdään usein myös tulkinta, että hiilihydraatteja karsitaan muutenkin. Ihan kuin ei olisi muuta kuin puuro, leipä ja makaronit. Tuntuu, että perunan välttely olisi ihan ok, mutta jos ei käytä viljaa ja syö leipää on automaattisesti laihduttaja.

Gluteenitonta pizzaa
Gluteenitonta pizzaa

Ilman viljoja pärjää ihan vallan mainiosti. Teini-iässä gluteeniton elämä kuulosti maailmanlopulta, mutta nykyään ei ole ongelma eikä mikään olla ilman. No okei, huijasin. Jos ei ole pakottavaa tarvetta olla bikineissä, vaan voi jäädä kotiin kärsimään, voin kyllä mielelläni rääkätä itseäni syntisen hyvällä leivällä… Mutta takaisin asiaan: Gluteenittomia tuotteita löytyy vaikka millä mitalla, jos niitä haluaa syödä. Minusta ne ovat usein pahanmakuisia, suolattomia ja ylihintaisia. On siis ihan helppo olla ilman (paskaa) pastaa. Gluteenittomien tuotteiden hiilihydraattipitoisuus on usein melko korkea, joten mihinkään energiavajeeseen ei tarvitse jäädä kitumaan. Ja saahan niitä hiilihydraatteja tosiaan riisistä, perunasta, bataatista yms. Alla muutamia hiilihydraattiesimerkkejä aika tyypillisistä annoksista:

Jasmiiniriisi 60g = 47g

Riisinuudeli 55g = 45g

Peruna 250g = 33g

Bataatti 250g = 42g

Iso omena 300g = 35g

Keskikokoinen banaani: 120g = 22g

Maitorahka 2 x 250g= 25g

Marjat 250g = 16g

Hedelmäsose 125g = 18g

Kasviksissa on hiilihydraatteja vähänlaisesti. Mutta tulee niistäkin muutamia grammoja.

Nuppuvihannekset (parsakaali jne) 200g = 7g

Wok-vihannekset 100g = 5g

Kurkku 200g = 2,8g

Jäävuorisalaatti 300g = 2,9g

Mutta kuten sanoin, rakastan viljatuotteita ja olen ilmeisesti niin masokistinen tapaus, etten voi pysytellä niistä täysin erossa. Välillä on vaan pakko saada sämpylää! Eikä asiaa ainakaan helpota se, että saimme joululahjaksi padan, jossa valmistuu maailman parhainta leipää. Tässä sen taas huomaa, että vaikka hyvä olo on arvomaailmassani todella korkealla, ei se ole niin korkealla, että jaksaisin aina 110% miettiä, mikä minulle on parasta. Mieleni kun on hyvin vakuuttunut, että parasta on pulla. No can do. Veikkaan, että toimintani muuttuisi vasta kun paperilla lukisi, että SÄ ET VOI SYÖDÄ VILJAA – USKO JO. T. LÄÄKÄRI

IMG_2677[1]

IMG_0543[1]

 

 

everfit

Täällä hyvinvoinnista, terveydestä, liikunnasta, omasta elämästään ja kaikkien asioiden ohi kirjoittelee henkilökohtainen valmentaja ja pian valmistuva fysioterapeutti. Olen elämäntapatunari ja huonolla huumorintajulla paiskattu savolaissyntyinen keskisuomalainen. Innokas treenaaja, turhan avoin hölösuu, vaimo ja amatöörikotipaakari. Blogi sai alkunsa, kun päätin muuttaa jahkailun tosiasiaksi ja lisätä kuntosalitreenilleen tavoitteen = pyllistelyn bikini fitness-lavoilla. Tästä blogista et kuitenkaan löydä mitään turhan glamoröösiä fitnesshuumaa, enemmänkin parsankatkuista puujalkavitseilyä ja mietteitäni kvanttimekaniikan suhteesta luumukiisseliin. Yhteistyökuvioita, palautetta, juttutoiveita ja vihapostia vastaanotan ilmomielin osoitteeseen: everfit( at) luukku.com.

11 vastausta artikkeliin “Paksuna.”

  1. Oireiden perusteella, oletko mittauttanut verestä keliakia vasta-aineita? Jos viljojen aiheuttamat oireet ovat noin vaikeita, oman terveyden kannalta olisi parasta sulkea pois keliakian mahdollisuus. Hoitamattomana johtaa ajan kanssa täydelliseen suolinukkakatoon ja jopa syöpään, aiheuttaen muitakin oireita (esim. ihokeliakiassa). Ehkä tiesitkin tämän/sairaus on poissuljettu, missä tapauksessa hienoa että olet löytänyt avun pääasiassa gluteenittomasta ruokavaliosta.:)

    • Kiitos kommentista – hyvää asiaa, josta meinasin blogissa mainita, mutta jäi tekemäti! 🙂 Testeissä olen käynyt joitain vuosia sitten ja ei ollut mitään! Ajattelin kuitenkin, että kävisin asiasta vielä uudelleen jutustelemassa ja testeissä, nyt kun iho-oireitakin on tullut. Onneksi tähän on ollut tosiaan apua viljattomasta arjesta!

    • Varmaan kannattaakin, usein diagnoosi saattaa jäädä saamatta jos suolinukan tuho ei ole tähystyshetkellä selkeästi huonontunut. Tällöinkin usein on kyse huonolaatuisesta näytteestä/alkavasta keliakiasta, jossa suurta vahinkoa ei ole ehtinyt syntyä. Usein vuoden/useamman kuluessa tuho tulee laajemmaksi. Vasta-aineet ovat hyvä indikaattori, mutta vaikka eivät olisikaan koholla voi suolinukka olla täysin tuhoutunut ja oireet pahoja, näin jopa 20% keliaakikoista. Että kannattaa vaatia niitä tutkimuksia silloin kun on aihetta, myös vilja-allergia on mahdollinen. Diagnoosia varten tulisi tosin olla vähän. 3 kk viljattomalla jotta näkyy tähystyksessä, mikä on kurjaa jos on tottunut hyvään oloon gluteenittomalla. Tsemppiä selvittelyyn ja kiitos hyvästä blogista!:)

    • Kannattaa pyytää myös laktoosirasitus sekä kilpirauhas labrat. Ja keliakia voi puhjeta vasta 30v tienoilla tai oikean 😉 raskauden jälkeen. 🙂

    • Kilpirauhasen vajaatoiminta tsekattu. Laktoosirasitus olisi myös aikeissa ottaa. Siitä aiheutuu harmia aina silloin tällöin, välillä taas ei mitään pulmaa. Mutta auta armias, jos on laktoosia ja viljoja yhdessä… 😀

  2. Vierailen melko harvoin sun blogissa, mutta kun vierailen niin nauraa röhötän ääneen 😀 tää teksti oli niin mainio, tismalleen samoja aatteita kun mulla (kaurapuuro-oireita lukuunottamatta). Erityisesti nauratti kohta viljaorgioista, koska niinhän se menee – osta tuoretta ruisleipää ”kunvoinmänytyhden” -> vedä koko paketti ja kärsi seuraava 1,5 vrk. Tai toi ajattelu, että nyt oon vaan kotona ettei haittaa jos turvottaa. Tänäänkin perustelin ruisleivän syönnin koulussa sillä, että mulla oli löysä mekko päällä eikä housut kiristä.

    Yksi gluteeniton ruokavinkki pitää antaa – riisipasta!! On muuten ihan täysjyvävehnäpastan makusta, mutta ei oireile ainakaan mun vatsassa. Ja kivaa vaihtelua perusriisille pastakastikkeiden kanssa. Mites noi riisihiutaleet, saako ihan normikaupasta? Jos ostas testiin!

    • Oi jee, kiva kuulla, että vähän naurattaa! Ja siis siitäpä nimitys viljaorgiat. Sitten kun ottaa palan leipää, niin himo jää päälle ja on pakko siihen samaan konkurssiin sitten syödä useampi viipale. 😀
      Hei kiitos tuosta riisipastavinkistä!! Riisinuudeleita olen kyllä popsinut. Jos samankaltaista, niin maistuu! Ja riisihiutaleita saa kyllä ihan tavallisista kaupoista. Sieltä kaurapuurojen ja muiden luota pitäisi löytyä. 🙂

  3. Itse teen aamupuuron tattarihiutaleista ja keitoksessa mukana auringonkukansiemeniä.
    Tattari on gluteiiniton ja tuota saa ihan tavan kaupoista järkihintaan.
    Lisään puuroon ennen syöntiä kookosöljyä ja marjoja (mustikka, vadelma ja tyrni useimmiten. Tyrniä joka aamu pari rkl 😊 ).

    • Tattaria voisikin pitkästä aikaa kokeilla, en enää muista miltä se maistuu! 🙂

  4. Suvussani on paljon sekä iho- että tavallista keliakiaa, mutta lisäksi henkilö, jolla on ollut vastaavia oireita kuin sinulla, ja jolla testeissä ei kuitenkaan todettu keliakiaa. Iho-oireet pysyvät hänellä poissa, kun ei syö vehnää missään muodossa. Lisäksi karkit, joissa väriaineita tmv. ei sovellu. Pienikin altistuminen vehnälle aiheuttaa heti oireita iholla ym. harmia. Samalla henkilöllä on myös kilpirauhasissa jotain häikkää, ja syö niihin lääkkeitä.

    Miehen suvussa on ongelmana maitotuotteet, eli on useampi henkilö, joilla on täysin laktoositon ruokavalio. Ja parille miehen lähisukulaiselle käy tavallinen maito, mutta… ei Valion tuotteet! Tähän kun lisätään lähipiirin muut erityisruokavaliot ja allergiat, niin todellakin aika mielenkiintoista miettiä tarjottavia juhliin ym. 😀

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta