Huijarin gluteeniton ja sokeriton mustikkapiirakka!

Olit sitten tiristämässä itseäsi kesäkuntoon, kaipailit muuten vain kevyempää tapaa herkutella tai etsit uusia käyttötapoja rahkalle – tässä on sinulle maailman simppeleimmän mustikkapiirakan ohje! Ei sokeria, eikä gluteenia – ellet tahdo. Yksinkertaisimmillaan tässä tarvitaan kolmea raaka-ainetta ja vaikka vähän hifistellään, jää ainesosaluettelo silti mukavan lyhyenlännäksi.

Totta puhuakseni, on jo kuukausia siitä, kun tämän kirjoituksen tein. Reseptiä tuolloin pyydettiin ja jostain syystä jäi tämä jutunmokoa arkistoihin pölyttymään. Mutta tässä se kaikessa yksinkertaisuudessaan on. Ja usko tai älä, ihan lyö perus voi-sokeripohjaisen sokerilla makeutetun piirakan! Tai sitten omassa makuaistissani on vikaa. Mene ja tiedä!

mustika

Tarvitset:

250g rasvatonta maitorahkaa

50g mustikoita (tai oman maun/kulhon koon mukaan)

1 kananmunanvalkuainen (miksei kokonainenkin)

+ vaniljaa

+ Yacon-siirappia / karppisokeria / steviaa

(+ kaakaonibsejä)

IMG_6226[1]IMG_6227[1]

Sekoita valkuainen maitorahkaan. Makeuta Yacon-siirapilla tai haluamallasi luonnollisella makeuttajalla ja lisää oman makusi mukaan luomuvaniljaa tai luomukanelia. Kääntele mustikat sekaan ja tyrkkää uuniin menevään  mukiin tai kulhoon. Huomioi, että mustikat päästävät hieman nestettä ja piirakka kuplii herkästi yli. Jätä siis hieman paistovaraa.

Paista 225 asteessa sen aikaa, että rahka hyytyy ja pinta ottaa hieman sävyä. Uunista riippuen n. 10min riittää.

Päälle lisää mustikoita tai kaakaonibsejä tai vaikka pähkinöitä/mantelilaskuja tuomaan rasvaa ja rouskuvuutta. Lusikoidaan lämpimänä!

Ilman kaakaonibsejä ja esim stevialla makeutettuna ovat annoksen ravintoarvot tämänmoiset:

169kcal

P: 28g

HH: 12g

R: 0,08g 

Mielestäni tämä menee ihan tällaisenaan, mutta jos haluaa hieman tuhdimpaa piirakkaa, voi mukin pohjalle tehdä pienen murupohjankin esimerkiksi kookosjauhosta, kookosöljystä ja karppisokerista. Tai gluteenittomasta kaurajauhoseoksesta. Pohjaan ehdottomasti hyvä ripaus kardemummaa.

IMG_5858[1]

Jos lopputulos ei ole kuin kuvassa, ei hätää. Arkinen, ei ihan niin blogikelpoinen versio kyseisestä kötöksestä löytyy tästä. Ei ihan yhtä kypsäksi paistettu kuin tuo ylläoleva, mutta hyytynyt ja aivan herkullinen! Mukavaa vaihtelua perusrahkalle.

IMG_2537[1]

PS. Jos et ole tutustunut aiemmin Yacon-siirappiin – suosittelen. Kyse ei ole täysin kalorittomasta tuotteesta, kuten vaikkapa karppisokeri, vaan kaloreita siinä on 197 kcal/100g, Mutta tuosta määrästä sokeria on 24g ja tuollaisen mukillisen makeuttamiseen menee itsellä ihan teelusikan pään kokoinen määrä. Tuotteen glykeeminen indeksi on hyvin matala, minkä ansiosta se ei aiheuta yhtä vahvoja verensokerin heilahteluja kuin tavallinen valkoinen sokeri. Yacon toimii hunajan lailla, esim. hiivan kanssa leivonnassa. Hyvää ja rapsakkaa leipää ilman valkoista sokeria tai leipäsiirappia.

IMG_5857[1]

Eveliina

Terveys-ja hyvinvointialan moniottelija - fysioterapeutti, valmentaja ja kouluttaja. Ikuinen opiskelija. Vapaa-ajalla intohimoinen liikkuja, lukutoukka, haaveilija, amatööripaakari ja samppanjan ystävä. Blogistani ei löydy täydellisen glamoröösiä fitnesselämää, vaan pikemminkin lattialle tippuneita munia ja maljakkoon kuihtuneita kukkia - elämää. Yhteydenotot eveliinarau(at)gmail.com

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta