Hyvä, paha lounassalaatti!

Toiset vannovat lounassalaatin nimeen ja toiset heristelevät salaatinpuputtajille toruvasti sormea. Kun eihän se salaatti voi mitenkään riittää ruoaksi, ei sitten niin mitenkään! Perunamuusi se naisen ja miehen tiellä pitää ja kyytipojaksi oikein kunnon jööti mustaamakkaraa, niin jo vain on olo kylläinen. Ihan varmasti on, sitä en epäile hetkeäkään.

Itse olen lounassalaattien suuri fani. Päivällä en erityisesti kaipaa lämmintä ruokaa, sillä se tekee aina niin kovin raukean olon. Sitten leuat lonksuvatkin koko loppupäivän, aina treeniaikaan saakka. Vaikka en edes vetäisikään mitään riisipuuroövereitä tai sitä perunamuusia kilokaupalla. Toki toisinaan pupellan kaalilaatikkoa tai soppaa, mutta salaatista on kyllä tainnut tulla lounastaukojeni vakioeväs.

IMG_0005[1]

Salaatinkin suhteen kyse on puhtaasti valinnoista. Tekeekö salaatin itse, ostaako sen valmiina, onko kyseessä perunasalaatti, kaalisalaatti, pekonimuruilla höystetty caesar-salaatti desillä salaatinkastiketta vai pari nahistunutta ruukkusalaatin lehteä yhden miniluumutomaatin kera.

Kun nälissään hamuaa kippoonsa salaattibaarin antimia, saattaa ihan huomaamattaankin pinota itselleen aikamoisen kasan ruokaa. Ja tokihan sitten on maistettava jokaista tarjolla olevaa majoneesipohjaista salaattia ja kolmea eri sorttia pastasalaattia. Ja päälle vielä pähkinät, paahdetut sipulit…. Oo. Onpas siinä hyvännäköistä lohta! Ja matkalla kassalle napataan vielä joku nixnaxnox-proteiinipatukka, kun ollaan huolissaan, että salaatti jää hieman liian kevyeksi.  Hups. Salaattipöydät ovat petollisia, koska syömme paljon silmillämme ja haluamme hamuta erilaisia makuja. Jos tarjolla olisi vain muutamaa raaka-ainetta, ei annos varmasti paisuisi niin megalomaanisiin mittasuhteisiin.

Toinen salaattiin liittyvä virhevirhevirhe onkin sitten se salaatin niukkuus. Köykäinen vihreä salaatti ei missään nimessä ole hyvä lounas. Eikä päivällinen, eikä aamupala, eikä välipala. Se on lisuke pääruoan kylkeen, eikä sen tulisi kuulua kenenkään pääruokalistalle. Kyllä aika surullisena katson, kun näen jonkun kaivavan pienen pakasterasian, jossa on hieman salaattisilppua, pari kurkkuviipaletta ja ehkä tosiaan se yksi surullinen tomaatinpalleroinen. Hei ei näin. Eihän sellainen setti täytä vatsaa tai tyydytä muutenkaan millään tavalla. Eikä se yhtään auta, että päälle litkitään joku vähäsokerinen jogurttijuoma.

images

Teen lounassalaatin lähes aina itse. Haluan, että raaka-aineet ovat suht tuoreita ja salaattibaarien kilohinnoilla saa tehtyä aikamoiset satsit murkinaa. Koska toki vähän pitää olla pihikin. Mutta siis salaattihan on ihan hemmetin helppo eväs. Parhaassa tapauksessa joudut tekemään melko vähän mitään, jos esimerkiksi kaapissa on jo valmiiksi kypsennettyä proteiininkänttyä edellispäivältä tai isosta kananmunasatsista on jäänyt pyörimään muutama keitettykin muna sinne jääkaapin perukoille. Iso kippo, leikkuulauta ja vimmattu chopchopchop ja salaatti on tuossa tuokiossa valmis! Ei tarvitse hieroa hikeä otsalta ja vaivalloisesti hämmennellä hellalla kiehuvia sooseja, kuten jossain ostostv:n mainoksessa, jossa saatettaisiin tuskailla sitä, että tavallisen lounaan tekeminen on niin vaivalloista!!

Juurrun itse mielelläni rutiineihin ja syöminenkin noudattaa tyypillisesti samaa kaavaa. Olen kuitenkin pyrkinyt monipuolistamaan ruoka-annoksiani ja muuttelemaan esimerkiksi salaatin sisältöä. Mutta täytyy sanoa, että suosikkini on kyllä fetalla ja kananmunalla runsastettu salaatti, pienellä lorauksella salaatinkastiketta tai hyvää oliiviöljyä. Ja aika usein tulee sitten siihen ”sorruttua”, koska se on hyvää ja helppoa. Salaatin kaverina on sitten mahdollisesti riisikakkua tai ekstrahedelmää. Joskus salaatissakin vierailee kvinoaa tai bulguria. Perunaakin, jos sitä on sattunut kaappiin jäämään.

Salaattia on tarjolla myös tänään! Ja krhm, kyllä se nyt taisi tosiaan tuo kananmuna-kevytfeta-hedelmä-porkkana-kaali-kurkku ja mitänäitänytolikaan salaatti olla tälläkin kertaa tuolla kipossa odottamassa. Vaan se on hyvää! Itse käytän aika surutta kevyttä salaattijuustoa, vaikka siinä onkin suolaa melko runsaasti. 5% juustossa taisi olla 100g kohti 129kcal ja 19g proteiinia. Aivan hyvin siis passaa salaattia täydentämään. Muutenhan annos onkin aika suolaton.

Mikä on oma suosikkisalaattisi?IMG_6903[1]

 

everfit

Täällä hyvinvoinnista, terveydestä, liikunnasta, omasta elämästään ja kaikkien asioiden ohi kirjoittelee henkilökohtainen valmentaja ja pian valmistuva fysioterapeutti. Olen elämäntapatunari ja huonolla huumorintajulla paiskattu savolaissyntyinen keskisuomalainen. Innokas treenaaja, turhan avoin hölösuu, vaimo ja amatöörikotipaakari. Blogi sai alkunsa, kun päätin muuttaa jahkailun tosiasiaksi ja lisätä kuntosalitreenilleen tavoitteen = pyllistelyn bikini fitness-lavoilla. Tästä blogista et kuitenkaan löydä mitään turhan glamoröösiä fitnesshuumaa, enemmänkin parsankatkuista puujalkavitseilyä ja mietteitäni kvanttimekaniikan suhteesta luumukiisseliin. Yhteistyökuvioita, palautetta, juttutoiveita ja vihapostia vastaanotan ilmomielin osoitteeseen: everfit( at) luukku.com.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta