Täysin hyödytön kinesioteippi?

Onko kinesioteipistä hyötyä?

Teippiä vilahtelee jokaisessa urheilukilpailussa ja värikkäät teipinpätkät villkuvat kuntosalillakin yhden jos toisenkin vaatetuksen alta. Tällä viikolla meillä töissäkin teippiä kului rutkasti, kun monet valmistautuvat edellisessä kirjoituksessa jo mainittuun Helsinki City Runiin ja muihin kevään liikuntatapahtumiin.

Teippauksesta löytyy tutkimuksia puolesta ja vastaan. Teippaaminen on todettu useissa tutkimuksissa hyödyttömäksi. Toiset vastustavat sen käyttöä ja pitävät teippausta huuhaana, koska selkeä tutkimusnäyttö sen hyödyistä puuttuu. Mutta silti monet ammattilaiset vannovat teipin nimeen ja urheilupuolella teippiin tartutaan usein. Miksi?

Itsessäänhän teippi ei ole mitään kummallista – se on vain joustavaa puuvillamateriaalia, johon on lätkäisty liimapinta. Se on kuitenkin suunniteltu jäljittelemään ominaisuuksiltaan ihon orvaskesiä. Teippaaminen perustuukin erilaisiin tekniikoihin ja teipin joustavuuteen, jotka valitaan oireen ja teipattavan alueen mukaan. Vaikutusten nähdään perustuvan proprioseptiikkaan, eli keskushermostoon välittyviin aistimuksiin, jotka ovat lähtöisin iholta ja ihon alaisista kudoksista. Täysin vaikutuksen mekanismia ei kuitenkaan tiedetä. Monet kuitenkin luottavat lukuisiin kokemuksiin, joissa teippauksella on voitu vaikuttaa nopeastikin kivun lievittymiseen ja liikkuvuuden lisääntymiseen.

Käytän teippiä niin itselläni kuin asiakkaillanikin mutta harkiten. Teippi on edullinen keino pitää monta kertaa leikattu polvi vähemmän oireilevana kovemman liikuntasuorituksen jälkeen ja tukea kevyesti sählyssä nitkahtanutta nilkkaa tai vammautunutta AC-niveltä. Se sopii hyvin esim. silloin, kun halutaan ohjata niveltä tiettyyn sentoon ja parantaa liikkeen laatua. Teippi on omiaan myös silloin, kun halutaan vähentää turvotusta. Parhaassa tapauksessa teippi on auttanut pitämään olkapään hyvässä asennossa ja näin vähentänyt olkapään kipuoireita ja tuonut tukea (ja turvaa, psykologista vaikutusta unohtamatta) polvilumpion sijoiltaanmenon jälkeen. ”Pahimmassa” tapauksessa teipeistä ei ole ollut mitään hyötyä tai niistä on aiheutunut pientä kutinaa. Riski-hyötysuhde on siis mielestäni ihan kohdallaan.

Maata mullistavaa hyötyä ei teipillä ole, eikä siitä ole hyötyä kaikissa vaivoissa. Sen ei tule myöskään korvata aktiivista kuntoutusta. Teippauksessa suurin ongelmana on mielestäni puutteellinen tutkiminen ja hoito, ei teippi itsessään. Teippaaminen ei ole ratkaisu vaivoihin, eikä teippiä pitäisi käyttää tietämättä, mistä oire johtuu. Huolellinen tutkimus on siis teipin käytön kannalta oleellista. Toki – isoa vahinkoa ei saa aikaan itse tekemillä teippivirityksilläkään, mutta jättäisin homman silti suosiolla koulutettujen ammattilaisten käsiin, jolloin teipit tulevat oikein laitetuiksi ja niistä on hyötyäkin.

Oletko sinä hyötynyt teipeistä?

Täällä on vielä viimeiset lenkkaritestaukset käynnissä, sillä en osaa päättää valitsenko puolikkaalle Niken Free 5.0 kengän vai Free Natural Running-mallin. Suosin hyvin kevyttä ja joustavaa kenkää ja olen juossut niillä jo viimeiset 5 vuotta. Haluan sallia jalalle mahdollisimman luonnollisen liikkeen, mutta toki pidemmällä matkalla hieman enemmän vaimennusta on parempi. Toisaalta, juoksevathan toiset maratonejakin pelkillä flipflopeilla.

Huomiselle on luvattu varsin mukavaa keliä! Toiveissa oli, että ei ainakaan mitään +2 säätä ja vesisadetta, joten hyvä kun tilaus hyvästä säästä meni perille. Kuitenkin varjolämpötilan huidellessa +19 asteessa ja auringon paistaessa täytyy kyllä pitää entistä paremmin huolta nesteytyksestä.

PS. Ihmetteletkö, että miten minä nyt TAAS olen täällä höpöttelemässä, kun eikös blogi pitänyt kuolettaa ja kuopata? PITI.… Siitä lisää toisella kerralla. Nyt ruokaa mahaan ja kevyelle höntsälle verryttelemään koipia.

Eveliina

Terveys-ja hyvinvointialan moniottelija - fysioterapeutti, valmentaja ja kouluttaja. Ikuinen opiskelija. Vapaa-ajalla intohimoinen liikkuja, lukutoukka, haaveilija, amatööripaakari ja kuohuviinin ystävä. Blogistani ei löydy täydellisen glamoröösiä fitnesselämää, vaan pikemminkin lattialle tippuneita munia ja maljakkoon kuihtuneita kukkia - elämää. Yhteydenotot everfit(at)luukku.com

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 8
Tykkää jutusta