KARKKIPÄIVÄ

Kuinka moni odottaa karkkipäivää? Ai että sitä tunnetta, kun se viimeinkin koittaa. Se päivä jolloin voi mättää koko Citymarketista ostetun karkkiämpärillisen! Ja mikä parasta – täysin ansaitusti, kun viikolla tuli pidettyä tiukka linja ja kieltäydyttyä kaikista herkuista ja hiilihydraateista. Ja toki himoittua niitä karkkeja kuola valuen 24/7… Onko järkeä?

”Karkkipäiväajatus on ihan hanurista” totesi Patrik Borg vuosi sitten järjestetyllä Training Forumilla. Ja muistan, miten silloin teki mieli antaa heti aplodit seisten tälle yhdelle ytimekkäälle lauseelle.

Kun puhutaan terveellisestä ravitsemuksesta, mieleen tulee heti monta asiaa mitä siellä lautasella pitäisi olla ja mitä ei saisi olla. Siellä pitäisi olla kasviksia ja proteiinia. Joidenkin mielestä hiilihydraatteja, kuten täysjyväviljatuotteita sekä rasvaa, erityisesti rypsiöljyä ja pähkinää. Joidenkin mielestä vain kookosrasvaa ja voita. Lautasmallin mukaan vai ei, siinä vasta pulma. Ruokapyramidi on oikein päin vs. ruokapyramidi on väärin päin… Äh! Entisen esimieheni sanoin: ”Oishan noita (ravitsemus) juttuja, jos jaksais kuunnella”

Ravitsemustrendinä on kaikenlaisten -ton ruokavalioiden lisäksi ollut hyvinkin tarkka ns. ”optimaalinen” ja ”puhdas” syöminen. Sellainen fitnessruokavalio. Makaronilaatikosta tuli hetkellisesti roskaruokaa ja sokeria alettiin pelkäämään niin, että maitotuotteet ja hedelmätkin vaihdettiin lehtikaaliin. Ehkä tästä on hieman jo pyristelty eroon. Silti varmasti suurin osa tietää, mitä se optimaalinen ravinto, tai ainakin bloggaajien syömä ruoka on… Ajatukseen optimaalisesta ravitsemuksesta on liittyy niin usein voimakkaasti ajatus sallituista ja ei sallituista syötävistä, että en lainkaan ihmettele, miksi 84% naisista potee syömisestä syyllisyyttä. Se on järkyttävä sääli, sillä syömistä ei voi lopettaa, vaan ruoan kanssa ja syöden on elettävä kuolemaan saakka. Se on mahdollisesti melko pitkäkin aika kamppailla epämiellyttävien tunteiden kanssa.


Nipottavasta ja sallimattomasta ruokailusta ei ole iloa kenellekään. Se voi olla erityisen haitallista esimerkiksi painonpudottajille sekä niille, jotka muutenkin ovat perfektionisteja suorittajaluonteita. Ruokavaliosta karsitaan asioita rankalla kädellä, herkuttelu on sallittua vain kerran viikossa tiettyyn kellonaikaan, eikä kavereiden kanssa voida lähteä spontaanisti jäätelölle keskiviikkona, kun vasta perjantaina on karkkipäivä. Tai herkkupäivä tai vapaasyöntipäivä tai cheat meal and what not. Ajatus myös yhdestä herkkupäivästä saattaa johtaa herkkujen ylenmääräiseen ahmimiseen. Jos vaikka miettii henkilöä, joka vetäisee herkkupäivänä 500g karkkipussin, pizzan ja puoli pakettia jäätelöä vs. henkilö, joka syö päivittäin pienen makean? Karkkipäiväilijä saattaa kärsiä koko viikon ja silti vetää viikonloppuna  maton tavoitteensa alta mätystettyään ylenmäärin herkkuja.

Hyvän syömisen ilmapiiriin ei tulisi kuulua ehdottomia kieltoja tai lakkoja. Usein ongelmia tulee juurikin silloin, kun jokin kielletään täysin. Ensinnäkin mieli hakeutuu sen kielletyn asian ympärille jatkuvasti ja sitten kun sitä suklaata ”erehtyy” syömään, iskee huono fiilis ja syyllisyys. Ja kun tuli yksi pala syötyä, lienee aivan samantekevää tempaista koko levy. Näin se menee, tutkimustenkin mukaan. Ne, jotka syövät sallivammin, syövät myös kohtuullisemmin, kuin ne, jotka tekevät ehdottomia kieltoja. Rajoitukset johtavat herkästi ylensyöntiin ja syyllisyyteen. 

Sopiiko nää mun makroihin??

Ja sitten moni tuskailee, kun itsekuri petti. Sen sijaan, että sättisi itseään, voisi kerrankin syytellä muita. Toimimattomia ohjeita esimerkiksi. On toki helppoa napata netistä valmis ruokavalio ja ehkä hetki noudattaakin sellaista. Mutta kuinka monella 110g kanaa, 40g tummaa riisiä, 150g parsakaalia joka päivä-tyylinen ruokavalio säilyy koko loppuelämän? Sallivassa syömisessä on se huippujuttu, että sitä voi jatkaa koko elämän. Sinun ei tarvitse kantaa mukana purkkiruokaa tai vaakaa, vaan voit valita tarjolla olevista ruoista. Eikä kaiken tarvitse aina olla optimaalista, olennaista on se, että valinta on sen hetkisen tilanteen paras vaihtoehto. On selvä juttu, että esimerkiksi festivaaleilla ruokakojuissa ei saa yksilöllisesti punnittua proteiini-hiilihydraatti-rasva-annosta. Silloin olennaista on, valitseeko hodarin tuplamakkaralla vai kasviswokkia. Salliva syöjä voi pysyä siinä rantakunnossa ympäri vuoden, eikä joka hemmetin tammikuu tai syyskuu tarvitse aloittaa samaa rasvantiristelyurakkaa, kun hommat karkaavat loma-aikaan lapasesta. Ei tarvitse joka maanantai palata arkiruokavalioon turvonneena ja huonovointisena.

Miten sallia kaikki ja saavuttaa tavoitteet? Ensin on tärkeää kirkastaa itselleen, mikä on itselle tärkeää ja millaista on se hyvä elämä, mitä haluaa elää. Ja miettiä tämän jälkeen, mitkä konkreettiset teot vievät sinua hyvää elämää kohti? Kaiken tulisi lähteä valinnoista, ei pakoista. Keskity niihin asioihin, joita voisit lisätä! Älä aina mieti, mitä ei saisi syödä tai mitä pitäisi syödä. Tee valintoja, jotka tukevat omia tavoitteitasi ja omia arvojasi. Pelkällä itsekurilla et pitkälle pötki. Pysähdy tarkastelemaan sitä hetkeä, missä valintojen tekeminen on hankalaa. Ja lempeästi muistuttele mieltäsi siitä omasta tavoitteestasi, omista arvoistasi.

Se, että karkkipäivä voi olla joka päivä, ei tarkoita sitä, että joka päivä vedettäisiin karkkiöverit. Se tarkoittaa sitä, että joka päivä on potentiaalinen karkkipäivä ja voit itse valita mitä suuhusi laitat ja milloin.  Voi olla, että muuttamalla ajatuksiasi sinä todella herkuttelet vain kerran viikossa. Se käy kuin itsestään. Mutta silloin se on valinta, ei pakko.

Parempi valinta

Julkaistu ensimmäisen kerran Facebookissa: Unohda karkkipäivä

Lue myös:Mitäpä jos et yrittäisi olla ruokanatsi

Eveliina

Terveys-ja hyvinvointialan moniottelija - fysioterapeutti, valmentaja ja kouluttaja. Ikuinen opiskelija. Vapaa-ajalla intohimoinen liikkuja, lukutoukka, haaveilija, amatööripaakari ja samppanjan ystävä. Blogistani ei löydy täydellisen glamoröösiä fitnesselämää, vaan pikemminkin lattialle tippuneita munia ja maljakkoon kuihtuneita kukkia - elämää. Yhteydenotot eveliinarau(at)gmail.com

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 15
Tykkää jutusta