Eroon hierontakierteestä

Apua, miten moni on viime päivinä puhunut syksystä, syksyisistä fiiliksistä ja pimenevistä illoista. Yhteishyvässäkin luki isolla arjesta. Kääk! Vielähän tässä on täysi kesä päällä, jos minulta kysytään. Ainakin lämpötilojen puolesta. Mutta himputti vieköön, kyllähän se alkaa toden totta olla jo elokuuta ja  monelle työhön tai opintoihin palaaminen on nyt tosiasia. Ja arjen painaessa päälle, ne lomalla unohtuneet vaivat ja kolotukset tuntuvat tekevän paluun.

Yleisiä vaivoja ovat erilaiset niska-hartiaseudun kivut ja niiden määrä tuntuu nousevan potenssiin kymmenen aina syksyisin. Suurin osa näistä kivuista on hyvälaatuisia. Niskakipu saattaa alkaa vähitellen tai äkillisesti esimerkiksi pitkään jatkuneen staattisen asennon tai poikkeuksellisen kuormituksen jälkeen. Kukapa ei olisi joskus kokenut sitä, että herätessä pää ei tunnukaan kääntyvän mihinkään? Niska-hartiaseudun kivut ovat tyypillisimpiä syitä hakeutua hierontaan ja lisätä venyttelyä. Niin miellyttävältä kuin hieronta ja venyttely saattavatkin tuntua, ei rentouttavista harjoitteista ja hieronnasta ole tutkimusten mukaan pitkäaikaista hyötyä. Oireet hyvin usein palaavat takaisin, sillä hieronnalla ei voida vaikuttaa oireen syyhyn. Nopeasti alkanut lihasperäinen kipu on helposti taltutettavissa kylmällä, kipugeelillä ja kevyellä liikuttelulla. Kannattaako silloin lähteä treenille? Kyllä, mutta kevyelle. Kova treenaaminen vain pahentaa kipua. Kannattaako pään liikuttelua varoa? Ei missään nimessä. Liikkeiden varominen pahentaa oireita. Tärkeää olisi kevyesti purkaa liikettä auki tekemällä kevyttä, pumppaavaa liikettä pienestä kivusta huolimatta.

On havaittu, että pitkittyneestä niskakivuista kärsivillä kudosten aineenvaihdunta on oireilevalla alueella huonompi kuin terveillä. Tämän taustalla on usein lihasepätasapainoa, jopa lihasten surkastumista ja lihaskudoksen korvautumista rasvakudoksella. Moni palaa hierojan pöydälle uudelleen ja uudelleen, koska kokee että niskahartiaseudun lihaksia tulee säännöllisesti käydä ”avaamassa”.  Hieronnan sijaan kudokset kuitenkin tarvitsisivat oikeanlaista kuormitusta ja liikettä. Venyttely ei riitä! Pitkittyneissä kivuissa tärkeimpänä hoitomenetelmänä onkin lihaskuntoharjoittelu. Ikävä kyllä moni hylkää harjoitteet liian nopeasti tai jää jumiin liian kevyisiin alkuvaiheen harjoitteisiin, jolloin harjoitusvaikutukset eivät näy. Yläselän ja niskan lihaksia tulisi saada vahvistettua, mikä vaatii nousujohteista voimaharjoittelua kunnollisella vastuksella, jopa 80% maksimista 2-3 kertaa viikossa.

Jos niska toistuvasti vaivaa, piipahdus fysioterapeutilla on paikallaan. Kivusta on tärkeää puhua ja selvittää tarkasti kivun taustatekijät. On ensisijaisen tärkeää, että poissuljetaan vakavammat kivun aiheuttajat, oireiden perimmäinen syy saadaan selville ja harjoitusohjelmaan voidaan valita oikeat liikkeet ja sopiva kuormitus. Yhtä lailla täytyy kuitenkin tarkastella muitakin tekijöitä: stressiä, unta ja ruokavaliopuolta. Kaikella on merkitystä kaikkeen.

Lihaskuntoharjoittelu on kyllä huippu juttu. Sillä kun voi ennaltaehkäistä, mutta myös hoitaa monia vaivoja. Taidanpa siis itsekin sännätä salille tuotapikaa.

Eveliina

Terveys-ja hyvinvointialan moniottelija - fysioterapeutti, valmentaja ja kouluttaja. Ikuinen opiskelija. Vapaa-ajalla intohimoinen liikkuja, lukutoukka, haaveilija, amatööripaakari ja samppanjan ystävä. Blogistani ei löydy täydellisen glamoröösiä fitnesselämää, vaan pikemminkin lattialle tippuneita munia ja maljakkoon kuihtuneita kukkia - elämää. Yhteydenotot eveliinarau(at)gmail.com

2 vastausta artikkeliin “Eroon hierontakierteestä”

  1. Kiva kun kirjoittelet näistä asioista ammattilaisen näkökulmasta! Itse joudun työskentelemään usein staattisissa asennoissa ja niska/hartiaseutu on joskus kovilla.
    En ole ikinä ajatellutkaan niskalle tehtäviä harjoitteita, aina on tullut vain venyteltyä. Vielä kun olisit laittanut vaikka pari liikettä miten sitä niskaa sitten pystyisi treenaamaan! Yritin googletella liikkeitä mutta en löytänyt oikein mitään turvalliselta tuntuvaa. Hyvää loppukesää, nautitaan vielä lämpimistä keleistä, vaikka salaa vähän itse kaipailen viileämpiä lenkkikelejä ja pimeneviä iltoja:)

    • Kiitos Outi kommentistasi. Monelle tulee yllätyksenä, että niskakivussa hoitomuotona käytetään lihaskuntoharjoittelua. Kevyttä hartiaseudun jumppaa voi tehdä turvallisesti kuka vain, mutta vaikeissa niskaoireissa kannattaa piipahtaa fysioterapeutilla, jolloin saadaan selvitettyä oireiden syytä ja kohdistettua harjoitteet oikein. Liian kovatehoiset tai väärälle lihasryhmälle toteutetut harjoitteet kun eivät muuta tee kuin ole haitaksi. Ehdottomasti vielä palaan tähän aiheeseen kuvien ja treenivinkkien kera.
      Ja hei ymmärrän täysin pimenevien iltojen haikailun. Ehkä jokin salainen syksyhaikailija asuu minussakin, vaikka helteistä nauttivaksi kesäihmiseksi tunnustaudunkin. 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 5
Tykkää jutusta