Salakavala raudanpuute

Missä mättää, kun olo on alakuloinen ja vetämätön, lihaksia hapottaa portaita noustessa ja painonhallinta on vaikeaa. Kilpirauhasen vajaatoiminta? Masennus? Vai huono kunto? Syyllistä olotilaan ei välttämättä meinaa löytyä ja apua etsitään tyroksiini- tai omasennuslääkityksestä tai kovemmasta mharjoittelusta ja tiukemmasta ruokavaliosta. Joskus menee jopa vuosia ennen kuin oireiden aiheuttaja paljastuu. 

Erityisesti naisilla oireiden taustalla on usein raudanpuute.Raudanpuute on huomattavasti yleisempi kuin kilpirauhasen vajaatoiminta, mutta oireet ovat hyvin samankaltaiset. Rautavarastojen ehtyminen saattaa tapahtua huomaamatta ja veriarvot voivat näyttää varsin normaaleilta. Onkin tärkeää olla tietoinen, että varastoraudan taso voi olla alhainen vaikka hemoglobiini olisi viitearvojen mukainen! Raudanpuutteen toteamiseksi verikokeen tulisikin sisältää laajemmat tutkimukset mm. varastoraudan osalta.

Raudanpuutteen aiheuttama oireiden kirjo on laaja. Oireita voivat olla mm.

  • tiheentynyt syke
  • hengästyminen
  • uupumus/väsymys joka ei poistu lepäämällä
  • käsien ja jalkojen palelu
  • heikentynyt lämmönsietokyky
  • kalpeus, huimaus ja heikotus
  • päänsärky
  • lihasheikkous
  • painonnousu tai lasku
  • muuttunut ruokahalu / ruokahimot tai ruokahaluttomuus 
  • ummetus, turvotus
  • masennus, alakuloisuus
  • ärtyneisyys
  • Ihon kuivuminen, kynsien ja hiusten haurastuminen

Raudalla on kehon toiminnan kannalta valtava merkitys. Monet oireista liittyvät suoraan hapenpuutteeseen, johon elimistö ajautuu kun rautaa ei ole tarpeeksi. Kun kudokset eivät saq tarpeeksi happea, niiden aineenvaihdunta häiriintyy. Rauta on muun muassa osana monessa aineenvaihduntaan tarvittavassa entsyymissä ja vaikuttaa sitä kautta painonhallintaan.  Rauta myös osallistuu aivojen dopamiiniaineenvaihduntaan, joka vaikuttaa suorasti mielialaan. 

Huom! Alhainen ferritiini on tyypillinen ongelma myös kilpirauhasen vajaatoiminnassa ja yksi oireiden aiheuttajista! Jos sinulla on kilpirauhasen vajaatoiminta, huolehdi myös rauta-arvot kuntoon. Raudan saannin ohessa huomiota kannattaa kiinnittää seleenin, sinkin, D- ja C-vitamiinin saantiin. Paras keino välttää lisäravinnepurkki, on suosia monipuolista ja värikästä ruokaa, joka sisältää esim. linssejä, parsakaalia, kikherneitä ja pinaattia, jotka ovat erinomaisia raudanlähteitä ja lihaa, mereneläviä sekä sisäelimiä houkuttavampia vaihtoehtoja, ainakin tällaiselle kasvisruokaa suosivalle ihmiselle. Raudan imeytymistä voi tukea myös C-vitamiinilla, jota on runsaasti mm. lehtikaalissa, paprikassa, kukkakaalissa ja mustaherukoissa. Suosi myös sitrushedelmiä niiden sisältämän sitruunahapon vuoksi. Jos rauta-arvoissa on kovasti sanomista, on lisäravinnepurkkiin tarttuminen yleensä pakollista tilanteen korjaamiseksi: Rautavalmisteita ei kuitenkaan koskaan tule popsia varmuuden vuoksi. Ylimääräinen rauta on keholle haitallista.

 

 

 

 

Eveliina

Terveys-ja hyvinvointialan moniottelija - fysioterapeutti, valmentaja ja kouluttaja. Ikuinen opiskelija. Vapaa-ajalla intohimoinen liikkuja, lukutoukka, haaveilija, amatööripaakari ja samppanjan ystävä. Blogistani ei löydy täydellisen glamoröösiä fitnesselämää, vaan pikemminkin lattialle tippuneita munia ja maljakkoon kuihtuneita kukkia - elämää. Yhteydenotot eveliinarau(at)gmail.com

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 8
Tykkää jutusta